Kolarska-Bobińska: Czas na zmiany w magisterce
Resort nauki we współpracy z rektorami przygotuje zmiany, których celem jest podniesienie poziomu prac magisterskich, doktorskich i habilitacyjnych. Minister Lena Kolarska-Bobińska liczy, że uda się je wprowadzić w ciągu roku. Według niej chodzi m.in. o zmianę zasad recenzowania prac.
Kolarska-Bobińska uczestniczyła w środę w Lublinie w posiedzeniu Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, podczas którego dyskutowano m.in. o problemie poziomu prac decydujących o awansach naukowych. Na konferencji prasowej po zakończeniu obrad powiedziała, że problem jakości prac doktorskich, habilitacyjnych, a także magisterskich "bardzo nurtuje polskie środowisko".
"To jest coś, co wzbiera, ja to słyszę na różnych spotkaniach, w różnych miejscach. Bardzo to boli, że ta jakość spada. W związku z tym podjęliśmy decyzję, że zaczynamy bardzo szybko podejmować działania wspólne" - powiedziała Kolarska-Bobińska.
"Bardzo bym chciała, żeby to się odbyło w ciągu roku, żebyśmy mogli podpisać pewne zarządzenia, które by tutaj pomagały" -
dodała Kolarska-Bobińska.
Minister dodała, że zmiany mają dotyczyć m.in. zasad recenzowania prac oraz funkcjonowania Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.
"Trzeba to systemowo rozwiązać, bo nie chodzi o to, czy jeden doktorat jest zły, czy jedna habilitacja, czy jest jakaś awantura, tylko chodzi o to, co my możemy jako środowisko zrobić, żeby pracować na rzecz wyższej jakości" -
podkreśliła Kolarska-Bobińska.
Przewodniczący Konferencji Rektorów, rektor UAM w Poznaniu prof. Bronisław Marciniak powiedział, że propozycje zmian wyjdą od rektorów wyższych uczelni.
"Pani minister nam dała pewne zadania do zrealizowania, chcemy przedstawić koncepcję zmian" -
zapowiedział.
Marciniak zaznaczył, że publikacje i książki naukowe "są na bardzo wysokim poziomie w większości dziedzin", natomiast obniżenie jakości prac decydujących o awansach naukowych wynika z ich masowości.
"Po to ta dyskusja, żeby to zmienić. Najważniejszą rzeczą będzie praca Centralnej Komisji oraz rola ekspertów i recenzentów" -
podkreślił.
Marciniak dodał, że kształcenie na stopień magisterski i doktorski w uniwersytetach nie może być oderwane od badań naukowych.
"Nie możemy oddzielić badań, a badania to są także i prace doktorskie i habilitacyjne" -
dodał Marciniak.
(PAP)