100 mln euro na skrócenie podróży z Warszawy do Białegostoku poniżej 2 godzin
Europejski Bank Inwestycyjny udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej w ramach projektu Rail Baltica - poinformowała spółka PKP PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w piątek umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na dwa odcinki Rail Baltica zatwierdzone do realizacji w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł.
EBI udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej.
PLK realizuje Krajowy Program Kolejowy wart ponad 66 mld zł, który istotnie usprawni system transportowy i wzmocni konkurencyjność kolei" – powiedział, cytowany w komunikacie spółki, prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.
Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej. Wybudowany zostanie nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug - Małkinia. Jak wskazano w informacji prasowej, "wyeliminuje to jedyny odcinek jednotorowy pomiędzy Warszawą i Białymstokiem i cała linia pomiędzy miastami będzie dwutorowa".
Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii z Warszawy do Białegostoku Rail Baltica, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie Warszawa - Białystok z 2 godz. 26 minut do poniżej 2 godz. Prace pozwolą na zwiększenie liczby połączeń, poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróżowania - pasażerowie zyskają nowoczesne perony z czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Pasażerowie zyskają także 16 wyremontowanych, komfortowych przystanków i stacji.
Inwestycja poprawi również znacząco warunki dla przewoźników towarowych. Dzięki modernizacji linii i zlikwidowaniu ograniczeń prędkości zlikwidowane zostaną tzw. wąskie gardła w korytarzu TEN-T – a pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/godz.
PAP, MS