4,4 mld zł dla Polski. Projekt „Łącząc Europę”
Polska otrzymała 4,4 mld zł dofinansowania z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) na realizację projektów transportowych - poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury (MI).
Resort wyjaśnił w komunikacie, że w środę odbyło się posiedzenie Komitetu Koordynacyjnego CEF, który zatwierdził wyniki konkursu. Zaznaczono, że Polska powtórzyła sukces z konkursu CEF Transport 2021 i kolejny raz znalazła się na pierwszym miejscu pod względem wartości pozyskanych środków. Polska osiągnęła również sukces w pozyskaniu środków z puli ogólnej, w ramach której konkurują wszystkie państwa UE - wskazano.
Jak podano, z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” na realizację projektów transportowych Polska otrzymała 4,4 mld zł.
Jestem niezmiernie zadowolony, że Polska kontynuuje korzystny trend pozyskiwania funduszy na priorytetowe dla Polski przedsięwzięcia, w tym kluczowe obecnie połączenia kolejowe w korytarzach północ – południe, tj. z Czechami oraz Litwą (Rail Baltica) oraz niezbędne inwestycje w portach morskich, służące zarówno wzrostowi dostępności globalnej Europy Środkowej, jak i rozwojowi energetyki wiatrowej na Bałtyku” – powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Poinformowano, że dofinansowanie z konkursu CEF Transport 2022 o łącznej wartości 758 mln euro otrzymały cztery projekty z sektora kolejowego.
W przypadku PKP PLK pomoc będzie dotyczyć: prac na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice (granica państwa), z wartością dofinansowania 362 mln euro; prace na ciągu E30 – linie kolejowe nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa), dokumentacja projektowa, wartość dofinansowania 47,3 mln euro; prac na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk, faza II, wartość dofinansowania 285 mln euro.
W przypadku CPK dofinansowanie obejmie opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie na odc. Warszawa – Łódź Niciarniana (bez Węzła CPK); wartość dofinansowania 63,6 mln euro.
Dofinansowanie UE otrzymały dwa projekty z sektora morskiego o łącznej wartości dofinansowania UE ponad 165 mln euro. Projekt realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dotyczy poprawy infrastruktury Portu w Gdańsku poprzez wdrożenie niskoemisyjnego systemu OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T; wartość dofinansowania 99,6 mln euro. Projekt realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście obejmuje budowę zdolności portu morskiego Świnoujście do zaspokojenia potrzeb morskiej energii wiatrowej; wartość dofinansowania 63,6 mln euro.
Dofinansowanie UE otrzymały dwa projekty polsko-ukraińskie, nakierowane na zwiększenie dostępności transportowej UE/Polska - Ukraina, z łącznym dofinansowaniem dla polskich beneficjentów o wartości 46 mln euro. Pierwszy projekt to Szlaki Solidarności UE – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod względem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i efektywności usług w głównym DPG PL/UA (projekt drogowy); wartość dofinansowania dla części polskiej 41,8 mln euro. Drugi projekt to Korytarze Solidarności UE – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod względem infrastruktury. Zdolność, interoperacyjność i efektywność usług na głównych przejściach granicznych PL/UA (projekt kolejowy); wartość dofinansowania dla części polskiej 4,2 mln euro.
Zgodnie z informacją dofinansowanie z puli ogólnej otrzymały także projekty wielostronne z sektora lotniczego, żeglugi śródlądowej oraz kolejowej, w których uczestniczą polskie podmioty. Chodzi o: CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM SESAR Deployment Programme 2022 – udział Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Polskich Portów Lotniczych SA; Delegation through VIrtual CEnters – udział Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; River Information Services Corridor Management Execution 2 – udział Ministerstwa Infrastruktury oraz Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie; Digital Platform for Rail Freight – udział PKP Cargo SA.
Obecnie trwa ostatni konkurs CEF w ramach komponentu mobilności wojskowej. Termin składania wniosków do Komisji Europejskiej upływa 21 września br. Jesienią br. planowane jest ogłoszenie kolejnego konkursu CEF Transport” - dodano w komunikacie resortu infrastruktury.
Czytaj też: KE nagina prawo na korzyść Niemiec
Czytaj też: „Kryzysowe domino” średnich i dużych firm. Na czym polega?
pap, jb