Informacje

Cracovia - nowy prom we flocie PŻB

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 kwietnia 2017, 15:54

    Aktualizacja: 4 kwietnia 2017, 15:55

  • Powiększ tekst

Polska Żegluga Bałtycka, której jednostki pływają pod marką Polferries, zakupiła bułgarski prom pasażersko- samochodowy, który będzie eksploatowany pod nazwą Cracovia. Jak poinformował prezes PŻB, nowa jednostka będzie pływała od czerwca na linii Świnoujście - Ystad.

W marcu br. zakupiliśmy prom, który był użytkowany przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym" - powiedział we wtorek prezes PŻB Piotr Redmerski. Jak dodał, jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.

To bardzo młody prom, został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 124 samochodów ciężarowych oraz 650 pasażerów i 55 osobową załogę" - podkreślił. Redmerski zaznaczył, że spełnia on wszystkie wymagania potrzebne do żeglugi.

Prezes powiedział, że obecnie prom wciąż pływa po Morzu Czarnym i zostanie przejęty przez polskiego armatora 16 maja.

Transport jednostki do jeden z polskich stoczni będzie trwał ok. 10 dni. Remont powinien trwać nie dłużej niż trzy tygodnie. Modyfikacji ulegnie część pasażerska. Planujemy pomalowanie dziobu podobnie jak na Mazovii - dodał.

PŻB zapowiada, że Cracovia będzie pływać na linii Świnoujście - Ystad od końca czerwca br.

Redmerski pytany o powód zakupu nowej jednostki, odpowiedział, że "nowego tonażu domagał się klient". "Linia Świnoujście-Ystad rośnie o 8 - 10 proc. rocznie pod względem rynku przewozów samochodami ciężarowymi. Dla nas oznacza to, że co 2 lata potrzebujemy nowy prom. Ostatnią jednostkę Mazovię wprowadziliśmy w 2015 r. - wyjaśnił.

Cracovia będzie znaczącym wsparciem nowo budowanego promu w szczecińskiej stoczni Gryfia. Będzie on oddany dopiero za 3 lata. Przez ten czas musimy wygenerować środki, które uwiarygodnią naszą inwestycję. Banki, które udzielają nam kredytów uznały to za niezbędne i konieczne " - powiedział Redmerski. Musimy również zająć strategiczną pozycję na linii Świnoujście - Ystad aby móc zbudować rynek pod nowy prom - dodał.

Polska Żegluga Bałtycka obok nowej Cracovii ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r. oraz m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych