Informacje

źródło: twitter Stocznia Szczecińska
źródło: twitter Stocznia Szczecińska

Stocznia Szczecińska wraca do produkcji statków

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 maja 2018, 15:50

    Aktualizacja: 24 maja 2018, 15:51

  • Powiększ tekst

Dwa masowce powstaną w Stoczni Szczecińskiej. W czwartek podpisano pierwsze od lat samodzielne kontrakty na budowę jednostek. Stocznia wraca na rynek producentów statków - zapowiedział zarząd stoczni.

Dziś nastąpiło potwierdzenie naszej obecności na rynku europejskich producentów statków - powiedział dziennikarzom w Szczecinie, krótko po podpisaniu kontraktów z niemieckim armatorem, prezes Stoczni Szczecińskiej Andrzej Strzeboński.

W ciągu ostatniego roku zwodowaliśmy 87 statków. Były to statki, które robiliśmy razem z naszymi partnerami. Dziś podpisujemy pierwsze samodzielne kontrakty Stoczni Szczecińskiej - dodał.

Zamówienie dotyczy budowy dwóch tzw. coasterów, czyli wielozadaniowych masowców – powiedział Strzeboński. Jak dodał, to jednostki o długości 89,5 metra, szerokości 12,9 metra, mocy maszynowni 1 380 do 1 600 KV i nośności 2 800 DWT.

W kontraktach zapisaliśmy oprócz budowy dwóch jednostek kompletnie zbudowanych w stoczni opcje na osiemnaście jednostek tego typu, czyli łącznie jest to 20 masowców wielozadaniowych dla naszego armatora - podkreślał Strzeboński.

Stocznia ma wspaniałą historię i od tamtego czasu wspaniałą reputację” - powiedział zamawiający masowce armator Kay Lauterjung z Lauterjung Shipmanagement. Jak dodał, „uważamy, że można tę tradycję kontynuować i cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tym procesie”.

Jak podkreślał Strzeboński, dzisiejsze kontrakty są pierwszymi w Stoczni Szczecińskiej od kilkunastu lat.

W 2009 r. już nie podpisywano kontraktów. W 2008 r. zwodowano ostatni statek w Stoczni Nowej, który był podpisany trzy lata wcześniej. Dzisiejszy dzień potwierdza powrót stoczni do krwioobiegu producentów statków w Europie - dodał.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

Lokalną spółką zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa był Szczeciński Park Przemysłowy. Park zarządzał terenami z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Niedawno Park powrócił do historycznej nazwy Stocznia Szczecińska.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych