Informacje

PGNiG  / autor: PAP/Jakub Kamiński
PGNiG / autor: PAP/Jakub Kamiński

PGNiG wyczarterowało kolejne cztery statki do przewozu LNG

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 7 kwietnia 2022, 18:20

  • 1
  • Powiększ tekst

Spółka zależna PGNiG - PGNiG Supply & Trading zawarła umowę czarteru kolejnych czterech statków do przewozu LNG - podało w czwartek PGNiG. Nowo zbudowane jednostki mają wejść do użytku w 2025 r.

Jak sprecyzowała spółka, dwa z nowych metanowców zostaną dostarczone przez spółki z norweskiej grupy Knutsen, a pozostałe przez Maran Gas Maritime – spółkę będącą częścią koncernu Angelicoussis Group. Każda z jednostek będzie miała – podobnie, jak wcześniej zamówione przez PGNiG gazowce – zbiorniki o pojemności ok. 174 tys. m sześc., co oznacza, że ładunek po regazyfikacji będzie odpowiadał ok. 100 mln m sześc. gazu.

Zgodnie z umową, PST będzie wyłącznym użytkownikiem metanowców przez 10 lat, z możliwością przedłużenia. Tak jak w przypadku poprzednich umów czarterowych, armator będzie odpowiadał za dostarczenie statków, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym. Kontrola handlowa nad jednostkami pozostanie po stronie PST - poinformowało PGNiG. Spółka zaznaczyła, że razem z poprzednimi czarterami, flota nowo budowanych zbiornikowców LNG, którymi dysponować będzie spółka rozrośnie się do ośmiu jednostek. Dwa pierwsze gazowce rozpoczną swą pracę już w przyszłym roku - przypomniała spółka. Jak podkreśliła spółka, na początku 2023 r. w pierwszy rejs wyruszy statek „Lech Kaczyński”. Rozpoczął się również etap wykonania poszczególnych części kadłuba statku „Grażyna Gęsicka”.

W portfelu importowym PGNiG wolumen kontraktów na amerykańskie LNG wynosi obecnie ok. 9 mld m sześc. rocznie po regazyfikacji. Z tego aż 7 mld m sześc. pochodzić będzie z kontraktów zawartych w formule handlowej Free On Board (FOB), według której to PGNiG odpowiedzialne jest za odbiór LNG od dostawcy, transport i rozładunek w porcie docelowym. Czarter metanowców pozwoli nam nie tylko sprawnie dostarczać skroplony gaz ziemny na rynek krajowy, ale także będziemy mieli możliwość skierowania statku do dowolnego terminalu LNG na świecie” – powiedział prezes PGNiG Paweł Majewski, cytowany w komunikacie spółki. „Rozbudowana flota i elastyczność mocy transportowych jest dla nas kluczem do bezpieczeństwa energetycznego opartego na LNG” - dodał Majewski.

Jak przypomniała spółka, wyczarterowała trzy już istniejące metanowce, każdy o pojemności ok. 160 tys. m sześc. LNG, czyli ok. 80-90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji. Dwie z tych jednostek PGNiG ma przejąć jeszcze w I półroczu 2022 r., trzecia ma być dostępna w II półroczu. Oznacza to, że zakupy w formule FOB będą mogły być realizowane już w 2022 r. - podkreśliło PGNiG.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo to spółka giełdowa, zajmuje się poszukiwaniami i wydobyciem gazu ziemnego oraz ropy naftowej, importem gazu, a także, poprzez kluczowe spółki, magazynowaniem, sprzedażą, dystrybucją paliw gazowych i płynnych oraz produkcją ciepła i energii elektrycznej. W Polsce PGNiG jest największym importerem i dostawcą gazu ziemnego, jedynym użytkownikiem terminala LNG w Świnoujściu.

Czytaj też: Pełne embargo na ropę, gaz i węgiel z Rosji? Jest stanowisko PE!

PAP/kp

Powiązane tematy

Komentarze