Są zastrzeżenia do przekopu Mierzei Wiślanej
10 podmiotów w tym samorządy, organizacje ekologiczne i osoby prywatne wniosły swoje uwagi do planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej - podała we wtorek rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie Justyna Januszewicz.
RDOŚ w Olsztynie zakończył trwające miesiąc konsultacje społeczne dotyczące planowanej inwestycji w tym raportu oddziaływania na środowisko.
Jak podała rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie, wśród samorządów, które przesłały swoje uwagi i wnioski w sprawie budowy nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym w Nowym Świecie są zarząd woj. pomorskiego i burmistrz miasta Krynica Morska; są także dwie organizacje ekologiczne: Stowarzyszenie Eko Unia i Polski Klub Ekologiczny, okręg wschodnio - pomorski, a także 6 osób fizycznych.
Uwag jest kilkadziesiąt, są obszerne. Niektóre spójne ze sobą, a dotyczą sposobu realizacji inwestycji i oddziaływania na środowisko oraz zapisów w dokumentacji środowiskowej. Obecnie analizujemy uwagi i wnioski, do których odniesiemy się w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tego przedsięwzięcia - poinformowała Januszewicz.
Wcześniej zarząd woj. pomorskiego informował, że negatywnie ocenia planowaną inwestycję. Uznał, że „Raport oddziaływania na środowisko”, konsultowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie, jest „niepełny, nie w pełni rzetelny i niedający podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji przekopu”.
Jak wskazuje resort gospodarki morskiej, „budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej i przede wszystkim dla Warmii i Mazur. Elbląg odciąży porty trójmiejskie, a w oparciu o swobodny dostęp do Elbląga jako portu morskiego będzie można zbudować cały ciąg komunikacyjny”.
Ministerstwo gospodarki morskiej podało także, że kanał przez Mierzeję Wiślaną stanie się też jednym z elementów połączenia północ - południe. To spowoduje rozwój nie tylko samego miasta, ale także całego regionu. Swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego ma także znaczenie związane z bezpieczeństwem wschodniej granicy Unii Europejskiej oraz wschodniej flanki NATO - wskazało biuro prasowe ministerstwa.
Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.
(PAP)