PAIH EXPO: Nasze firmy chcą jak najwięcej eksportować
Chcemy pokazać polskim firmom, że mogą zainwestować zyski, które wypracowują w eksporcie do Unii Europejskiej, w wejście na rynki np. w Afryce, Ameryce Południowej czy na innych kontynentach - powiedział w czwartek prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula.
Nie możemy zrobić za przedsiębiorców prognoz zysków, nie możemy im napisać biznesplanów, natomiast możemy ich poinformować o niszach, o okazjach, o szansie zrobienia interesu i temu są poświęcone dzisiejsze wydarzenia - powiedział szef Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu podczas PAIH Expo - I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą, które odbywa się w czwartek w Warszawie.
Pisula podkreślił, że nasze firmy chcą jak najwięcej eksportować na bogate rynki UE, ale nie można uzależnić się od sprzedaży produktów i usług w jednym regionie.
Chcemy pokazać naszym przedsiębiorcom, że mogą wykorzystać zyski, które teraz generują w eksporcie na rynek UE i zachęcić polskie firmy, żeby ten zysk zainwestowały w otwarcie rynków sprzedażowych np. w Afryce, Ameryce Południowej czy na innych kontynentach - powiedział.
Według niego tylko wtedy nasi przedsiębiorcy będą mogli „przejść suchą stopą przez cykle dekoniunktury w UE”.
Wpieraniu „apetytu na eksport” mają służyć m.in. misje gospodarcze organizowane przez Agencję.
Ich efektywność wynosi ponad 50 proc., bo nie zabieramy ze sobą osób przypadkowych - wybieramy takie firmy, które rzeczywiście mają apetyt na obsłużenie konkretnego rynku, konkretnej branży. Pod te firmy profilujemy też odbiorców, kontrahentów - przekonywał Pisula.
Pytany o to, które międzynarodowe rynki są dla przedsiębiorców najtrudniejsze, szef PAIH odpowiedział:
Dotychczas trudno eksportowało się na rynek chiński, natomiast teraz władze Państwa Środka zaprosiły nas do udziału w największych targach importowych w Szanghaju, chcą oglądać polskie towary i chcą je, jak deklarują, od nas kupować. Dodał, że otwarcie rynku chińskiego dla polskich eksporterów będzie dużym sukcesem.
Agencja planuje uczynić forum PAIH Expo imprezą cykliczną.
W przyszłym roku prawdopodobnie trzeba będzie zarezerwować płytę główną i zrobić prawdziwą imprezę wystawienniczą w stylu Targów Hanowerskich z polskimi technologiami, z polskimi towarami do sprzedaży - zapowiedział.
Jak podkreślił, zainteresowanie firm PAIH Expo, na które zarejestrowało się ponad 6 tys. firm, pokazuje, że polscy przedsiębiorcy chcą eksportować.
Cieszę się, że polskie firmy są ciekawe świata, bo mogą odnieść duże sukcesy - ocenił prezes.
SzSz(PAP)