Informacje

Warszawa Dworzec Wschodni / autor: Fratria
Warszawa Dworzec Wschodni / autor: Fratria

4,5 mld zł funduszy unijnych trafi na infrastrukturę

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 grudnia 2018, 15:25

  • 0
  • Powiększ tekst

Prawie 4,5 mld zł wynosi unijne wsparcie dla podpisanych w piątek projektów transportowych i infrastrukturalnych. Chodzi m.in. o rozwój i budowę 59 dworców oraz modernizację linii kolejowych w Polsce, w tym magistrali kolejowej C-E 65, budowę drogi S7 i rozbudowę Portu Gdynia.

Beneficjentami 11 podpisanych w umów na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 o łącznie wartości ponad 8 mld zł są: PKP SA, PKP PLK, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

W uroczystości podpisania umów w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych wzięła udział wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska. Poinformowała ona, że w „skali całego programu Infrastruktura i Środowisko kwota zakontraktowanych funduszy UE wyniesie 90,4 mld zł, co stanowi prawie 77 proc. dostępnej puli środków”.

Jak podkreślono na spotkaniu, głównym beneficjentem podpisanych w piątek umów jest PKP, którego inwestycje dworcowe zostały wsparte ponad 412 mln zł.

Ich łączna wartość to ponad 605 mln zł - podano.

W ramach najkosztowniejszego programu zmodernizowanych zostanie dziewięć dworców kolejowych w województwie pomorskim (m.in. Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz) oraz dworzec w Suszu w woj. warmińsko-mazurskim. Przebudowanych i zmodernizowanych zostanie też 10 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwach: lubuskim oraz wielkopolskim m.in. dworzec w Gorzowie Wielkopolskim” - wymienił prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

Modernizację przejdzie też dworzec w Kielcach. Inwestycje w dworce kolejowe realizowane będą również w województwie małopolskim, podkarpackim czy pomorskim, a także na Mazowszu - chodzi, m.in. o Brwinów, Ożarów Mazowiecki czy Sochaczew”.

Tych dworców w ramach programu inwestycji dworcowych zmodernizujemy prawie 200. To dużo, choć to nie wszystkie, które byśmy chcieli - powiedział prezes Mamiński.

Będziemy prosili (…) o pewne możliwości, bo takie dodatkowe miejsca do realizacji inwestycji dworcowych mamy już opracowane - dodał.

Z puli środków dofinansowane zostaną też prace na towarowej linii kolejowej C-E 65, czyli tzw. węglówce, na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo, a także przebudowa stacji Rzeszów Główny wraz z niezbędną infrastrukturą.

Ponadto za ponad 500 mln zł dofinansowana zostanie budowa drogi S7, na odc. Warszawa - Grójec. Jak podkreśliła wiceminister Zielińska, to „bardzo oczekiwany projekt”.

I mogę tylko wspomnieć, mówiąc o linii ekspresowej S7, że w przyszłym roku naszym wyzwaniem jest podpisanie odcinka drogi ekspresowej S7 Napierki-Płońsk - dodała.

Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga podkreślił, że „jeśli chodzi o odcinek Warszawa - Grójec, obecnie trwają prace projektowe, a prace w terenie rozpoczną się w przyszłym roku”.

Jak poinformowano pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia, a także przebudowa nadbrzeży w porcie, będzie kosztować ponad 500 mln zł, z czego ponad połowa to środki unijne.

Możliwość obsługi statków masowych i kontenerowych o maksymalnych parametrach sprawia, że oprócz prac modernizacyjnych i budowlanych, polepszać będziemy również warunki nawigacyjne - stwierdził prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller.

Zdaniem pełniącego obowiązki dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysława Gorgola Port Gdynia odgrywa znaczącą rolę w transeuropejskiej sieci transportowej.

Obecnie zbyt mała głębokość portu ogranicza możliwości obsługi dużych statków i powoduje mniejszą niż możliwa efektywność ekonomiczną przewozów morskich - dodał Gorgol.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Komentarze