Spółka energetyczna ukarana przez UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 103 tys. zł kary na spółkę Energy Match za bezprawne pobieranie od konsumentów wyższych opłat niż wynikało to z cennika – poinformował Urząd.
Jak podaje Urząd, spółka podała w cenniku kwoty, do których potem doliczała VAT, a chodzi o umowy na sprzedaż prądu zawierane od marca do listopada 2014 r., a w pojedynczych przypadkach - do stycznia 2015 r. Wiele z nich do tej pory obowiązuje. W dołączanym do umów cenniku nie było informacji o tym czy podane stawki zawierają VAT. W prognozach zużycia energii oraz na fakturach spółka doliczała do cen 23 proc.
Stwierdziliśmy, że Energy Match bezprawnie pobierała od konsumentów wyższe opłaty niż w cenniku. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca ma obowiązek podać konsumentowi ostateczną cenę, czyli taką, która uwzględnia wszystkie podatki. Tak więc obowiązujące były stawki z cennika. Każda firma musi przestrzegać warunków umowy– mówi, cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Jak informuje Urząd, spółka wykryła błąd w cenniku, ale zmieniła wzorzec umowy tylko wobec nowych klientów. Dotychczasowym nie zaproponowała podpisania aneksów i nadal bezprawnie doliczała im VAT na fakturach.
Oprócz kary Energy Match musi także wysłać listy polecone do wszystkich klientów, którzy zawarli umowy z wadliwym cennikiem. W nich ma poinformować o decyzji urzędu oraz o tym, że konsumenci mogą dochodzić w sądzie swoich roszczeń, np. zwrotu nadpłat.
UOKiK podaje, że postępowanie administracyjne wobec tej spółki prowadzi również Urząd Regulacji i Energetyki i dotyczy ewentualnego odebrania koncesji na obrót energią elektryczną.