Polska cementem stoi
Sprzedaż cementu w Polsce wzrosła w lipcu br. o 5,6 proc. rok do roku, a produkcja o 2,2 proc. rok do roku - wynika z danych Stowarzyszenia Producentów Cementu. W całym 2013 r. sprzedaż tego surowca może wynieść poniżej 14 mln ton.
Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu Leonard Palka poinformował dziś, że sprzedaż cementu w lipcu br. wzrosła o 5,6 proc. wobec lipca 2012 r. i wyniosła ponad 1 mln 789 tys. ton. Od stycznia do lipca br. cementownie w Polsce sprzedały 7 mln 484 tys. ton. To oznacza spadek o prawie 18 proc. wobec tego samego okresu rok wcześniej.
Palka ocenił, że lipiec pod względem sprzedaży cementu był dobry. Zaznaczył jednak, że spadek sprzedaży tego surowca w całym 2013 roku w porównaniu z 2012 rokiem będzie znaczący. "Nie spodziewamy się, by rynek nadrobił straty, które wystąpiły od stycznia do czerwca tego roku" - podkreślił. Przypomniał, że w 2012 r. sprzedaż cementu wyniosła 15 mln 570 tys. ton. W tym roku - zdaniem przewodniczącego SPC - powinno to być 13,8 mln - 14 mln ton.
Według przewodniczącego SPC w drugiej połowie tego roku nastąpiło lekkie odbicie na rynku cementu. "Wzrost sprzedaży tego surowca to sygnał, że projekty drogowe w końcu zaczęły być realizowane w sposób ciągły" - podkreślił.
Z szacunków Stowarzyszenia wynika, że produkcja cementu w lipcu rdr wzrosła o 2,2 proc. do 1 mln 732,9 tys. ton, a w okresie od stycznia do lipca spadła w porównaniu z tym samym okresie w ub. r. o prawie 18 proc., do 7 mln 515,2 tys. ton.
W Polsce działa 13 zakładów cementowych, należących do 9 międzynarodowych grup.
(PAP)
dol/ mki/