Pomoc dla Modlina niedopuszczalna?
Raport EY ws. lotniska w Modlinie wykazał, że każda złotówka zainwestowana w port z publicznych pieniędzy może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną - mówił wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Jak dodał, byłoby to realnym zagrożeniem dla lotniska.
Przygotowanie raportu ws. lotniska wiceminister Wild zlecił firmie audytorskiej EY. Miał on pokazać, jaka będzie wycena spółki w ramach prowadzonego w Modlinie przez EY badania due diligence, oraz co wykaże test prywatnego inwestora.
„Wynik testu prywatnego inwestora pokazał, że każda złotówka zainwestowana w lotnisko w Modlinie, może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną, co oznaczałoby konieczność jej zwrotu z odsetkami, a to jest realnym zagrożeniem dla portu, a nie pomocą dla lotniska” - powiedział Wild.
W ubiegłym tygodniu Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL) - jeden z udziałowców spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin - zaprezentowało wyniki raportu pozostałym udziałowcom. Oprócz PPL, udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, Województwo Mazowieckie i Nowy Dwór Mazowiecki. AMW ma 32,71 proc. udziałów, Województwo Mazowieckie - 33,84 proc., PPL - 28,87 proc., a Nowy Dwór Mazowiecki - 4,57 proc.
Prezes PPL Mariusz Szpikowski powiedział wówczas PAP, że z raportu wynika, iż port w Modlinie „jest nierentowny i nie ma szans na rentowność w obecnym kształcie”. „A żeby istniał inaczej, do roku 2027-2029 należy tam zainwestować przynajmniej 550 mln zł. A to oczywiście nie ma żadnego uzasadnienia” - mówił.
Przypomniał, że Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin ocenił swoje potrzeby inwestycyjne w latach 2019-2029 na ok. 250 mln zł, a władze województwa mazowieckiego planują dokapitalizować spółkę 50 mln zł - zgodę na to wyraził już sejmik.
Jak przekazało PPL, firma EY w raporcie oceniła wytrzymałość drogi startowej na 10 lat, opierając się na danych z 2017 r. Obecnie droga startowa lotniska w Modlinie ma 2 500 m, a przepustowość portu to 3-3,5 mln pasażerów.
W kwietniu PPL zaprezentowało analizę firmy Arup, z której wynikało, że w pierwszej fazie rozbudowy droga startowa zostałaby wydłużona do 2 800 m, przepustowość portu zwiększono by do 8-10 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne to 1 045 mln zł, czas do przeniesienia ruchu - 45 miesięcy.
W odpowiedzi na analizę Arupa, zarządzający lotniskiem w Modlinie zaprezentowało w kwietniu swoje wyliczenia - w ciągu najbliższych 20 miesięcy port mógłby zostać zmodernizowany, tak by osiągnąć przepustowość 7-8 mln pasażerów rocznie, kosztem 183 mln zł. W drugim etapie w ciągu 45 miesięcy przepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 10-12 mln pasażerów za 446 mln zł, w tym etapie wybudowany byłby też drugi pas startowy. A w trzecim - w ciągu 60 miesięcy przepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 15-17 mln pasażerów rocznie, za kwotę 198 mln zł. Łącznie koszty rozbudowy to 827 mln zł.
Lotnisko w Modlinie istnieje od 2012 r. i obsługuje regularne rejsy irlandzkiego przewoźnika Ryanair. Od początku tego roku do końca maja lotnisko obsłużyło 1 mln 285 tys. 199 pasażerów. Na lotnisku pojawiły się kierunki czarterowe. W 2018 roku z portu skorzystało ponad 3 mln pasażerów.
PAP/ as/