Informacje

www.sxc.hu / autor: www.sxc.hu
www.sxc.hu / autor: www.sxc.hu

Horała wyjaśnia co dalej z lotniskiem Chopina

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 grudnia 2019, 06:13

  • Powiększ tekst

Do połowy przyszłego roku ma być gotowa analiza ws. rozbudowy warszawskiego Lotniska Chopina do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - mówi wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Dodał, że nie należy spodziewać się znaczącej rozbudowy Chopina.

Do połowy przyszłego roku ma być gotowa analiza dotycząca Lotniska Chopina” - zapowiedział Horała.

Jak wyjaśnia zewnętrzny konsultant pomoże ocenić zarządcy portu Chopina, czyli Przedsiębiorstwu Państwowemu „Porty Lotnicze”, w jakim stopniu rozbudowywać to lotnisko, żeby miało to ekonomiczny sens wobec otwarcia CPK. Chodzi o racjonalne zaplanowanie inwestycji: żeby obsłużyć w odpowiednim standardzie rosnący dynamicznie ruch pasażerski, ale jednocześnie nie przeskalować inwestycji w kontekście powstającego CPK, który przejmie rolę głównego portu lotniczego w Polsce.

Jak podkreślił, na razie nie ma wciąż ostatecznej decyzji o przyszłości warszawskiego portu po wybudowaniu CPK. „Czekamy na wyniki analiz” - wskazał. Zaznaczył jednocześnie, że z całą pewnością „nie należy spodziewać się znaczącej rozbudowy Chopina, bo nie ma takiej potrzeby w perspektywie uruchomienia CPK. Ponadto ze względu na położenie Lotniska Chopina nie ma możliwości jego rozbudowy. Port jest otoczony gęstą zabudową mieszkaniową, więc znacząca rozbudowa infrastruktury wiązałaby się z koniecznością wypłaty gigantycznych odszkodowań. Na pewno w rozbudowę lotniska nie będziemy wkładać miliardów złotych” - zapewnił.

W ubiegłym tygodniu spółka CPK ogłosiła, że szuka konsultanta, który pomoże zarządzającemu, czyli PPL, zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina. Zaproszenia zostały wysłane do tych samych podmiotów co w dialogu technicznym na wybór doradcy strategicznego CPK. Jak argumentuje spółka, przygotowana na potrzeby Lotniska Chopina analiza ma pomóc ocenić, czy, a jeżeli tak, to w jakim stopniu rozbudowywać to lotnisko, aby miało to ekonomiczny sens wobec otwarcia CPK, które ma nastąpić pod koniec 2027 r.

Według prognoz Arup do 2030 r. ruch lotniczy w Warszawie ma osiągnąć 30 mln pasażerów rocznie, podczas gdy obecnie przepustowość największego portu lotniczego w Polsce Lotniska Chopina jest bliska wyczerpania. W 2018 r. obsłużyło prawie 18 mln osób, a w pierwszych dziesięciu miesiącach 2019 r. ponad 16 mln osób.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych