Informacje

Helsinki Airport / autor: Mat. pras.
Helsinki Airport / autor: Mat. pras.

Konkurent CPK się wzmocni. Zgoda KE na pomoc Finavii

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 marca 2021, 14:40

  • Powiększ tekst

Komisja Europejska wyraziła zgodę na pomoc publiczną dla Finavii zarządzającej lotniskiem w Helsinkach i 20 pozostałymi fińskimi portami lotniczymi - informuje rp.pl.

Finavia dostanie 350 mln euro. Te pieniądze pozwolą tej firmie inwestować między innymi w stołeczne lotnisko i przekształcać je w nowoczesny port przesiadkowy w naszej części Europy.

Niespełna tydzień temu taką samą kwotę otrzymały linie Finnair, które mają taką samą strategię, jak LOT. Chcą łączyć Wschód z Zachodem.

Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE ds konkurencji uzasadniając zgodę na wsparcie finansowe dla Finavii przyznała, że fiński operator lotnisk wyjątkowo boleśnie ucierpiał z powodu kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa i restrykcji narzuconych przez rządy. Wsparcie dla Finavii składa się z bezpośredniego zastrzyku kapitału ( 249 mln euro), kredytu udzielonego na preferencyjnych warunkach (38 mln euro) i 68 mln euro rekompensaty za straty wywołane restrykcjami jakie obowiązywały od 16 marca do 30 czerwca 2020 roku. — Nadal współpracujemy z krajami członkowskimi, tak aby wsparcie przedsiębiorstw, które go potrzebują dotarło do nich w najszybszym możliwym czasie — mówiła Margrethe Vestager.

Lotnisko w Helsinkach od kilku lat skutecznie konkuruje z warszawskim Lotniskiem Chopina o opinię największego portu przesiadkowego w Europie Środkowej i Północnej. Przed kryzysem liczby obsłużonych pasażerów i tempo wzrostu były porównywalne. W 2019 roku na lotnisku Vantaa zostało odprawionych 21,8 mln pasażerów ( 4,9 proc. wzrostu w porównaniu z 2018), to Lotnisko Chopina miało wynik nieco mniejszy – 18,9 mln. (6,3 proc. wzrostu).

Wcześniej zgodę na pomoc publiczną w wysokości 351 mln euro otrzymały także fińskie linie Finnair, które podobnie jak LOT ucierpiały z powodu załamania się strategii stawiającej na budowę ruchu przesiadkowego dla pasażerów z Azji podróżujących do Europy, ale i także za Atlantyk. Taki właśnie model biznesowy , który ma być podstawą rozwoju dla Lotniska Solidarność, elementu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w czasach kryzysu ucierpiał najbardziej.

Czytaj też: Soboń: Rozmowy z górnikami ws. wynagrodzeń i gwarancji zatrudnienia

rp.pl/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych