Informacje

Linie lotnicze padają jedna za drugą. Pasażerowie zostają na lodzie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 października 2019, 16:31

  • Powiększ tekst

Jak podaje Polska Izba Turystyki w ciągu dwóch lat upadło 36 linii lotniczych. Według ekspertów w nadchodzących latach będzie postępować konsolidacja rynku, co najprawdopodobniej spowoduje dalsze upadłości linii lotniczych.

Ostatnio głośno było o upadku, drugiej co do wielkości francuskiej linii lotniczej Aigle Azur. W jej wyniku na lodzie zostało ponad 13 tys. podróżnych pozostawionych bez opieki oraz tysiące pasażerów, którzy zdążyli wykupić bilety, jak się później okazało bezwartościowych.

Po każdej upadłości linii lotniczej sytuacja jest taka sama – pasażerowie pozostają za granicą bez żadnego wsparcia i na własną rękę muszą zaopatrzyć się w bilety powrotne, bez realnych szans na zwrot pieniędzy za niewykorzystane. W chwili obecnej pasażerowie, wykupujący sam przelot, nie są odpowiednio chronieni - mówi Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA (Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej ).

Jak wyjaśnia ekspert unijne dyrektywy chronią podróżujących wyłącznie w ramach wyjazdów zorganizowanych przez biura podróży. Mechanizm ten jednak nie obejmuje pasażerów, którzy wykupili tylko przelot.

Biura podróży i organizatorzy wycieczek są objęci obowiązkiem posiadania kosztownych gwarancji finansowych i / lub ubezpieczenia na wypadek niewypłacalności. Wobec przewoźników nie stosuje się jednak równoważnych wymagań, które zwiększyłyby ochronę ich klientów - wyjaśnia Niewiadomski.

Tymczasem badanie jeszcze z 2011 r. jasno wykazało, że najbardziej skutecznym rozwiązaniem tego problemu będzie wprowadzenie ogólnego funduszu rezerwowego w celu ochrony pasażerów przed upadłościami linii lotniczych.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych