Poczta Polska ostrzega przed fałszywymi smsami
Cyberprzestępcy wysyłają na losowe numery wiadomości SMS, w których podszywają się pod Pocztę Polską - ostrzega Poczta Polska. Informuje, że operator nie wysyła smsów ws. dodatkowej płatności w celu otrzymania przesyłki.
Poczta tłumaczy, że atak polega na rozsyłaniu wiadomości zawierających w treści informację o zmianie cennika, która nastąpiła w dniu 4 listopada 2019 roku.
W związku z powyższym klient jest proszony o dokonanie dopłaty o różnej wysokości (np. 1,00 zł) za pośrednictwem fałszywego linku zamieszczonego w wiadomości. Podany link kieruje do podstawionej strony podobnej do strony prawdziwego pośrednika w płatnościach. Następnie po wyborze banku osoba jest kierowany na stronę Banku, która jest również fałszywa. Klient definiuje osobę do której ma zostać przelana kwota - zatwierdza przelew kodem, jaki otrzymał smsem (kod jest widoczny dla złodzieja, ponieważ strona jest sfałszowana i każda operacja wykonywana na stronie jest monitorowana w czasie rzeczywistym). W otrzymanym smsie kwota, którą klient miał zapłacić nie jest równoważna z kwotą znajdującą się w otrzymanym smsie (1,00 zł), może być nawet o kilkaset razy wyższa” - wyjaśniono.
W komunikacie przywołano treść takiego fałszywego SMS-a:
W zwiazku ze zmiana cennika w dn. 04.11.19, infomrujemy, iz Twoja paczka wymaga doplaty 1.00 PLN, aby kontynuowac dostawe. https://pp-sa.net/doplata”. (pisownia oryginalna - PAP)
Poczta zwróciła uwagę, że na taki atak najbardziej narażone są osoby, które dopiero złożyły zamówienie i oczekują na przesyłkę.
Wiarygodność wśród odbiorców wzrasta ponieważ, wysyłany przez przestępców SMS jest podpisany nazwą +Poczta Polska+, a w telefonie fałszywa wiadomość wyświetli się pod prawdziwymi SMS-ami otrzymanymi od Poczty Polskiej - podkreślono.
Operator pocztowy dodał, że w przypadku otrzymania podejrzanych wiadomości lub w przypadku podejrzenia nieprawidłowości bądź niezgodności należy sprawę zgłosić policji i powiadomić Pocztę na adres: [email protected], co pozwoli ostrzec innych użytkowników sieci.
W komunikacie zaznaczono również, że Poczta Polska nie ponosi za tę sytuację odpowiedzialności.
Poczta Polska rozwija usługę: odbiór w punkcie
(PAP)/gr