Informacje

 Rafineria w Możejkach odzyskała tym samym najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą / autor: Fratria
Rafineria w Możejkach odzyskała tym samym najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą / autor: Fratria

Orlen: Rafineria w Możejkach odzyskała połączenie kolejowe z Łotwą

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 grudnia 2019, 13:44

  • 2
  • Powiększ tekst

Koleje Litewskie - na mocy porozumienia z Orlen Lietuva, spółką z Grupy Orlen - odbudowały odcinek torów z Możejek do Renge liczący 19 km. Rafineria w Możejkach odzyskała tym samym najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą, które zostało zdemontowane w 2008 r., podał PKN Orlen.

Wypracowaliśmy dobre, partnerskie relacje z litewskimi partnerami, dzięki którym możemy skutecznie realizować zadania biznesowe w regionie. Nasze przedsięwzięcia będą coraz bardziej opłacalne, co zabezpieczy zarówno nasze przychody, jak i wpływy do litewskiego budżetu. Rafineria w Możejkach to gwarant bezpieczeństwa energetycznego Litwy oraz całego regionu - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie.

Koncern przypomniał, że przez niemal 10 lat bezskutecznie domagał się odbudowy tego odcinka. W pierwszych miesiącach swojego urzędowania prezes PKN Orlen Daniel Obajtek wynegocjował i podpisał z litewskim rządem oraz Kolejami Litewskimi memorandum, gwarantujące przywrócenie transportu kolejowego na linii Możejki - Renge.

Zrealizowaliśmy to, co wiosną obiecaliśmy przy udziale ministrów transportu Polski, Litwy i Łotwy. Odcinek do Renge został odbudowany. Te 19 km jest dla nas ważniejsze niż jakiekolwiek inne 19 km torów. To fundament trwałości naszych relacji i rozwoju biznesu z PKN Orlen i z Polską - powiedział dyrektor generalny Kolei Litewskich Mantas Bartuška, cytowany w komunikacie.

Orlen podał, że w najbliższym czasie, po operacyjnym oddaniu torów do użytkowania, produkty ropopochodne trafią na rynek łotewski i estoński krótszą drogą. Przez ostatnie dziesięć lat ich transport odbywał się dłuższą o ponad 150 km, trudniejszą oraz bardziej kosztowną logistycznie trasą.

Intensyfikacja działań pomiędzy PKN Orlen z Kolejami Litewskimi nastąpiła 14 sierpnia 2018 r., kiedy szefowie obu spółek: Daniel Obajtek i Mantas Bartuška podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Wtedy zainaugurowano również odbudowę torów na trasie Możejki – Renge, która została właśnie zakończona. Z kolei 20 stycznia 2019 r. przedłużono porozumienie, które gwarantuje nie tylko utrzymanie dotychczasowego wolumenu przewożonych produktów do krajów bałtyckich, ale przyczynia się do znacznego zwiększenia transportu produktów do Polski - czytamy także.

Zakład w Możejkach należący do Orlen Lietuva jest jedyną rafinerią w krajach bałtyckich. Od niedawna jest też elementem zintegrowanego łańcucha petrochemicznego PKN Orlen. Spółka pozostanie istotną częścią Grupy, zapewniając dostawy produktów ropopochodnych na rynki Litwy, Łotwy, Estonii i Polski, podsumowano.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

(ISBnews)SzSz

Powiązane tematy

Komentarze