Informacje

Tworzenie reklamy / autor: Facebook
Tworzenie reklamy / autor: Facebook

Jak zacząć sprzedawać przez media społecznościowe?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 lipca 2020, 11:47

    Aktualizacja: 18 lipca 2020, 16:24

  • Powiększ tekst

W trudnym czasie pandemii małe i średnie przedsiębiorstwa postawiły na platformy społecznościowe, w tym Facebooka, z którego narzędzi korzysta już ponad 160 milionów firm na całym świecie. Czy warto brać przykład z tych przedsiębiorstw i jak się do tego zabrać? Oto kilka podpowiedzi

Pandemia COVID-19 mocno uderzyła w małych i średnich przedsiębiorców oraz pokazała, że przyszłość wielu biznesów jest w Internecie. Liczni właściciele firm postawili w tym czasie na platformy społecznościowe, w tym Facebooka, z którego narzędzi korzysta obecnie aż 160 milionów firm na całym świecie i który regularnie wprowadza nowe rozwiązania dla sektora MŚP. Dzięki nim prowadzenie biznesu w sieci może stać się prostsze, tańsze i bardziej efektywne. Czy warto brać przykład z tych przedsiębiorstw i od czego zacząć? Oto kilka podpowiedzi.

Od czego zacząć?

Poszukując pierwszych wskazówek, najlepiej zajrzeć do Centrum zasobów dla firm. Znajdują się tam niezbędne informacje o tym, jakie kroki powinno podjąć małe czy średnie przedsiębiorstwo, żeby zacząć działać w Internecie, oraz jak potem rozwijać swój biznes online.

Szczególnie przydatne będą pomysły na wykorzystanie podstawowych i darmowych narzędzi Facebooka. Dzięki nim można w kreatywny sposób dostosować się do nowej sytuacji lub skutecznie wrócić do działalności biznesowej, poszerzając jej zakres o Internet.

Dodatkowo przedsiębiorcy z branży gastronomicznej i handlu detalicznego oraz właściciele salonów kosmetycznych i spa, a także centrów rekreacji i fitnessu znajdą tu poradniki skierowane właśnie do nich. I choć każda z branż rządzi się swoimi prawami, to rozwiązania proponowane w nich z pewnością zainspirują niejedną firmę.

Działalność małych i średnich przedsiębiorstw opiera się na zupełnie innych fundamentach niż dużych firm. Dlatego to one przede wszystkim powinny pamiętać o trzech podstawowych zasadach, które pozwalają biznesowi dobrze działać w Internecie:

● utrzymywaniu stałej relacji z klientami,

● zapewnieniu ciągłości funkcjonowania firmy,

● poszukiwaniu kreatywnych rozwiązań.

Nie daj się zapomnieć klientom

Niezależnie od profilu działalności dla każdego przedsiębiorstwa ważne jest, aby pozostać w stałym kontakcie z klientami. Warto ich poinformować, jak aktualnie pracuje firma – czy i kiedy jest otwarta, jakie produkty i usługi są dostępne oraz co się zmieniło w jej funkcjonowaniu.

Te informacje można szybko i łatwo przekazać poprzez stronę firmową na Facebooku czy na Instagramie. Im więcej danych o firmie otrzyma klient, tym większa szansa, że poczuje się z nią związany i po prostu chętniej będzie do niej wracał.

W tej wyjątkowej sytuacji, innym łatwym i przydatnym rozwiązaniem są zautomatyzowane odpowiedzi w konwersacjach na stronie firmowej, np. na Facebooku. Równie wygodne są szybkie odpowiedzi, czyli automatyczne komunikaty wysyłane jako wstępna odpowiedź na nową wiadomość. Można je wykorzystać, aby na przykład podziękować klientom za wiadomość i dać im znać, że niebawem ktoś z firmy się z nimi skontaktuje – zwłaszcza w tym trudnym okresie, kiedy mamy ograniczoną liczbę rąk do pracy.

Innym sposobem na podtrzymywanie kontaktu i zainteresowania konsumentów są grupy na Facebooku. Zrzeszają one ludzi o podobnych zainteresowaniach, potrzebach lub mieszkających w jednej okolicy. Wiele społeczności wykorzystuje grupy na Facebooku jako miejsce do zaprezentowania ulubionej restauracji, sklepu czy salonu fryzjerskiego. Znalezienie takich społeczności oraz nawiązanie z nimi relacji może pomóc lokalnym małym i średnim firmom dotrzeć do nowych klientów.

Trzymaj rękę na pulsie

Branża e-commerce zmienia się dynamicznie i dlatego każdy przedsiębiorca powinien uważnie przyglądać się nowym trendom i szybko wdrażać lubiane przez konsumentów nowości. Poszerzanie swoich kompetencji nie musi być ani bardzo angażujące, ani trudne – w tym celu można skorzystać np. z oferty bezpłatnych szkoleń internetowych Facebook Blueprint, dotyczących wykorzystania biznesowego Facebooka, Instagrama oraz reklam internetowych. Wszystko to siedząc wygodnie w swoim fotelu. Oprócz tego na stronie można przetestować poziom swojej wiedzy i uzyskać któryś z certyfikatów z digital marketingu, potwierdzających różne poziomy zaawansowania i wiedzy sprzedażowej.

Bądź przygotowany na wyjątkowe sytuacje

Ostatnie miesiące pokazały, jak ważne jest właściwe przygotowanie na wyjątkowe sytuacje. Z myślą o nich został opracowany zestaw narzędzi dla małych firm. Znajdują się w nim informacje o ostatnich sytuacjach kryzysowych oraz wskazówki, jak uzyskać dostęp do Centrum sytuacji kryzysowych i jego dodatkowych funkcji, takich jak raporty o bezpieczeństwie, pomoc społecznościowa czy zbiórki. Uzupełnienie zestawu stanowi Przewodnik po szybkich działaniach, będący podręcznym planem reagowania w nagłych sytuacjach.

Sprzedawaj na Facebooku

Istnieją rozmaite sposoby promowania swojej oferty w Internecie, jednak stawiając pierwsze kroki w świecie e-commerce, warto zwrócić uwagę na proste w obsłudze narzędzia, takie jak np. Facebook Shops, które już niedługo zostanie uruchomione również w Polsce. To darmowa i łatwa w obsłudze platforma sprzedażowa, z której można zacząć korzystać w kilka minut. Potrzebujesz tylko dostępu do strony firmowej na Facebooku.

Dzięki Sklepom Twój klient może w łatwy sposób zapoznać się z pełną ofertą firmy, przeglądając zdjęcia i opisy produktów, zapisać interesujące go pozycje, a na koniec złożyć zamówienie. Sklepy pomagają też w obsłudze klienta. Gdy kupujący potrzebuje pomocy lub porady, w ramach narzędzia Sklepy ma możliwość wysłania bezpośredniej wiadomości do firmy przez WhatsAppa, Messengera lub Instagram Direct.

Biznes w Internecie – to proste!

Tych kilka przykładów pokazuje nie tylko, że warto rozwijać swoją działalność online, lecz także, że nie musi to być proces skomplikowany i kosztowny. Wystarczy pamiętać o paru podstawowych zasadach oraz wiedzieć, gdzie szukać informacji i wskazówek, jak postępować.

mw

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych