Strategiczna rozbudowa Portu Gdynia
Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Celem jest umożliwienie obsługi kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał kompleksowy projekt badań geologicznych obejmujący obszar nowych falochronów osłonowych Portu Gdynia oraz pirsu Portu Zewnętrznego - poinformował w poniedziałek rzecznik spółki Marcin Wojciechowski. To kolejny etap w realizacji Portu Zewnętrznego.
Władze gdyńskiego portu otrzymały też opracowanie pt. „Badanie osadów dennych w rejonie planowanej inwestycji pn. Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni”, które potwierdziło czystość osadów i brak przeciwskazań do realizacji inwestycji z tego punktu widzenia.
Oba opracowania są ważnym sygnałem dla potencjalnych inwestorów prywatnych że inwestycja jest wykonalna pod względem środowiskowym. Opracowanie w postaci projektu badań geologicznych oraz same badania, które ruszą już w przyszłym roku stanowią natomiast konkretny wkład finansowy i organizacyjny Zarządu Portu w realizację projektu - podkreślił Marcin Wojciechowski, kierownik działu marketingu u komunikacji korporacyjnej ZMPG.
CZYTAJ TEŻ: SENSACJA! ORLEN przejmuje spółkę Polska Press!
Na początku listopada Zarząd Morskiego Portu Gdynia uruchomił procedurę na wybór partnera prywatnego w sprawie zaprojektowania, budowy i eksploatacji Portu Zewnętrznego. Termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego wyznaczono na 15 stycznia 2021 r.
Spośród wszystkich zgłoszeń wybranych zostanie maksymalnie pięć podmiotów (lub ich konsorcjów), z którymi prowadzone będą rozmowy w formie dialogu konkurencyjnego. To najbardziej optymalna forma prowadzenia zamówienia przewidzianego w ustawie Prawa Zamówień Publicznych i Partnerstwa Publiczno–Prywatnego (PPP) dla dużych projektów infrastrukturalnych.
Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.
Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.
CZYTAJ TEŻ: Szpital Narodowy. Taka jest prawda!
Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra.
Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Prace nad nią rozpoczęły się w 2018 r.
Planuje się, że pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027/2028 r.
PAP/RO
CZYTAJ TEŻ: Zysk netto sektora bankowego spadł o połowę