Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria

Przedsiębiorstwa MŚP stawiają na badania i rozwój

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 grudnia 2020, 13:00

  • Powiększ tekst

O 500 mln zł na dofinansowanie wdrożenia wyników prac B+R mogą starać się firmy sektora MŚP. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła właśnie kolejną edycję konkursu ogólnego „Badania na rynek”

Wnioski będzie można składać od 13 stycznia 2021 r. W poprzedniej edycji przedsiębiorcy złożyli 239 wniosków na ponad 2,3 mld zł, co dobitnie świadczy o tym, że mimo trudności wynikających z obecnej sytuacji gospodarczej związanej z pandemią, programy PARP cieszą się dużą popularnością. Program „Badania na rynek” jest finansowany z funduszy unijnych z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Program „Badania na rynek” adresowany jest do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Ułatwia wprowadzenie do sprzedaży nowych lub znacząco ulepszonych produktów oraz wdrożenie innowacyjnych procesów technologicznych, które są wynikiem wcześniej przeprowadzonych przez wnioskodawcę lub zleconych prac badawczo-rozwojowych. W konkursie mogą wziąć udział również przedsiębiorcy, którzy tego rodzaju prace zakupili.

Choć kryzys wywołany koronawirusem miał wpływ w zasadzie na wszystkie branże, firmy nie przestały składać wniosków o unijne dotacje. Zainteresowanie tegoroczną edycją programu „Badania na rynek” było trzykrotnie większe niż możliwości budżetowe. Przy alokacji wynoszącej 750 mln, przedsiębiorcy starali się o pozyskanie ponad 2,3 mld zł, co wyraźnie pokazuje, że konkurs trafił w ich potrzeby. Mam nadzieję, że rosnące zainteresowanie takim wsparciem utrzyma się także w tej edycji, dzięki czemu firmy będą się nadal rozwijać, planować przyszłe inwestycje i wdrażać wyniki swoich prac z zakresu badań i rozwoju – Dorota Kałuska, kierownik w Departamencie Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach PARP.

W puli środków przeznaczonych na dofinansowanie wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych znalazło się 500 mln zł, z czego 65 mln zostało przeznaczone dla przedsiębiorców realizujących projekty na terenie województwa mazowieckiego. Wsparcie może wynieść maksymalnie do 80 proc. wartości projektu, przy czym koszty kwalifikowalne powinny mieścić się między 1 mln zł a 50 mln EUR. Na usługi doradcze i na prace rozwojowe może zostać przeznaczone po 1 mln zł. Zgłoszenia przyjmowane będą od 13 stycznia do 17 lutego 2021 r.

Dla kogo wsparcie?

O dofinansowanie w ramach programu mogą starać się firmy z sektora MŚP, które prowadzą działalność gospodarczą na terenie Polski i zakończyły przynajmniej jeden pełny rok obrotowy. Dodatkowo, w ciągu trzech lat poprzedzających złożenie wniosku ich minimalny próg przychodów w jednym zamkniętym roku obrotowym powinien wynieść 600 tys. zł dla mikro- i małych przedsiębiorców oraz 1 mln zł dla średnich.

Warto podkreślić, że skala wsparcia uzależniona jest od lokalizacji projektu i wielkości przedsiębiorstwa, a proces lub produkt, na który zostanie ono przeznaczone musi być innowacyjny co najmniej na poziomie kraju. To kolejna aktywność idealnie wpisująca się w profil działalności PARP. Już od 20 lat skupiamy się na umożliwieniu rozwoju polskich firm poprzez zapewnienie im środków i narzędzi ułatwiających walkę na coraz bardziej konkurencyjnym i wymagającym rynku – mówi Mariola Misztak-Kowalska, zastępca dyrektora w Departamencie Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach PARP.

Przyznane wsparcie firmy mogą przeznaczyć na zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do uruchomienia produkcji, zakup nieruchomości, roboty budowlane czy budowę nowej linii produkcyjnej oraz hal. Dofinansowanie umożliwia również pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, jak również eksperymentalnych prac rozwojowych czy usług doradczych.

Czytaj też: 20 lat PARP. Wyjątkowe Forum Przedsiębiorczości

PARP/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych