Rośnie wartość sprzedaży eksportowej polskich MŚP przez Amazon
Wartość sprzedaży eksportowej polskich MŚP w 2022 r. za pośrednictwem sklepów Amazon wyniosła 4,4 mld zł, co oznacza wzrost o 15 proc. r/r - podała platforma. Ponad 75 proc. polskich przedsiębiorców sprzedających na Amazon zdecydowało się na sprzedaż zagraniczną w ramach Unii Europejskiej.
„Polskie firmy także coraz śmielej spoglądają w stronę zagranicznych klientów. Już ponad 75 proc. polskich przedsiębiorców sprzedających na Amazon zdecydowało się na sprzedaż zagraniczną w ramach Unii Europejskiej. Najchętniej wybieranymi kierunkami były: Niemcy, Francja, Włochy, Austria i Hiszpania, a najpopularniejszymi kategoriami produktowymi: Dom, Uroda, Odzież, Kuchnia i AGD oraz Sport. W 2022 r. wartość sprzedaży eksportowej wyniosła 4,4 mld zł, czyli o 15 proc. więcej niż w 2021 r.” – komunikuje Amazon.
„Dotychczas próg 1 mln zł sprzedaży na Amazon przekroczyło ponad 600 polskich MŚP, z czego ponad 40 po raz pierwszy w 2022 r. Z kolei próg 100 000 zł osiągnęło już łącznie 1 700 przedsiębiorców, a wśród nich 200 pierwszy raz w ubiegłym roku. Tylko w 2022 roku polskie MŚP sprzedały na Amazon ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę)” - czytamy w komunikacie.
Sprzedawcy mają do wyboru różne modele współpracy z Amazon. Obsługę zamówień mogą realizować samodzielnie lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji i outsource’ować magazynowanie, odbiór, pakowanie i dostarczanie, jak również obsługę klientów oraz proces zwrotów w ramach programu Fulfillment by Amazon (FBA). Z tej opcji skorzystało już ponad 40 proc. polskich MŚP.
Jak poinformowano, w Europie wartość międzynarodowego e-commerce w 2022 r. wyniosła 179,4 mld euro. Z danych Amazon wynika, że w 2022 r. ponad 275 000 europejskich małych i średnich przedsiębiorców prowadziło sprzedaż za pośrednictwem sklepów Amazon, z czego 40 proc. eksportowało swoje produkty na terenie Europy. Wartość sprzedaży zagranicznej europejskich MŚP w sklepach Amazon przekroczyła 17 mld euro, notując ponad 20 proc. wzrostu r/r.
„Naszą rolą jest ułatwianie przedsiębiorcom ekspansji międzynarodowej bez konieczności dokonywania dużych inwestycji. Wszystko po to, by wspierać ich w swobodnym korzystaniu z zalet jednolitego rynku UE. Sprzedawcy zewnętrzni (z których wielu to MŚP) odpowiadają za ok. 60 proc. całkowitej sprzedaży Amazon. Wiemy, że poza otwartymi granicami do rozpoczęcia sprzedaży zagranicznej potrzebują narzędzi, doświadczenia i wiedzy na temat cross-border e-commerce. Dlatego dzielimy się swoim know-how, z którego skorzystało już 275 tys. przedsiębiorców sprzedając swoje produkty w 9 europejskich sklepach Amazon i docierając do setek milionów klientów” - powiedział Benedikt Berlemann, dyrektor EU Marketplace Expansion w Amazon.
Amazon działa w Polsce od 2014 r.
Czytaj także: J. Sasin: Moglibyśmy produkować tanią energię, ale UE stawia bariery
ISBnews/rb