Rynek tabletów coraz większy
Tablety z Androidem zajmują już 41 procent globalnego rynku; urządzenia działające z systemem Google'a odbierają udziały Apple'owi, który jednak nadal zachowuje dominującą pozycję jeśli chodzi o sprzedaż tego typu sprzętu - wynika z badań firmy Strategy Analytics. W Polsce rynek tabletów także się rozwija - na tablety dostępna jest np. Gazeta Bankowa.
Firma badawcza Strategy Analytics porównała trzeci kwartał 2012 roku z analogicznym okresem roku ubiegłego - udział rynkowy tabletów wyposażonych w system operacyjny Android wzrósł o 12 punktów proc. W trzecim kwartale 2012 r. na całym świecie sprzedano ok. 10 mln 200 tys. sztuk tabletów z systemem Google'a.
Według szefa Strategy Analytics Neila Mawstona, wynika to m.in. z sukcesu tabletów Kindle Fire i opartych na Androidzie czytników e-booków Nook firmy Barnes & Noble, głównego konkurenta Amazona na amerykańskim rynku e-readerów. Drugim istotnym czynnikiem były plotki o wprowadzeniu przez Apple nowych wersji tabletu iPad oraz jego mniejszej wersji - iPada Mini (oba urządzenia zostały oficjalnie zaprezentowane we wtorek), co spowodowało wstrzymanie się z zakupami przez miłośników tych urządzeń. Stąd spadek udziałów Apple'a z 64 do 57 proc., jeśli porównywać trzecie kwartały 2011 i 2012 roku.
Rynkowy wzrost liczby urządzeń z Androidem nie oznacza, że Apple traci swoją dominującą pozycję. Na firmowym blogu Mawston podkreśla: "Żaden producent urządzeń z Androidem nawet nie zbliżył się do Apple, jeśli chodzi o sprzedaż. Suma wyników partnerów takich jak Asus, Samsung czy Nook (firmy te w swoich tabletach stosują Androida) pomaga Google'owi notować jednak wzrosty udziału na rynku tabletów".
W rozmowie z branżowym serwisem ZDNet Mawston dodał, że premiera nowych iPadów niewątpliwie znacząco wpłynie na wyniki sprzedaży urządzeń od Apple'a, jednak także społeczność związana z Androidem mocno się aktywizuje. "W szczególności jeśli chodzi o tablety o przekątnej ekranu od 7 do 9 cali, różnica w liczbie sprzedanych sztuk będzie się zmniejszać" - powiedział Mawston, dodając, że wejście na rynek Microsoftu z tabletami opartymi o Windows 8 również będzie miało duże znaczenie dla wyników przyszłych analiz.
Sprzedaż tabletów z Androidem w porównaniu do ubiegłego roku podwoiła się. Cały rynek, według firmy analitycznej iSuppli wart jest około 150-160 mld dolarów. (PAP)
kpk/ mlu/ ura/