POLSKA-CHINY: Seria umów gospodarczych potwierdzi nasz status jako „wszechstronnego partnera strategicznego” Pekinu
Zniesienie VAT na połączenia lotnicze, współpraca resortów gospodarczych, szerszy dostęp polskich producentów, m.in. jabłek, do chińskiego rynku - tych kwestii dotyczyć mają niektóre z kilkunastu umów, jakie zostaną podpisane podczas wizyty w Polsce prezydenta Chin Xi Jinpinga.
"W ramach zbliżającej się wizyty zostanie podpisanych kilkanaście umów międzynarodowych dotyczących zniesienia VAT na połączenia lotnicze, wzajemnego uznawania dyplomów i stopni naukowych oraz protokół o współpracy kulturalnej" - poinformował PAP dyrektor Biura Rzecznika Prasowego MSZ Rafał Sobczak.
Z efektów wizyty prezydenta Chin powinni być zadowoleni również polscy rolnicy. Podpisane mają bowiem zostać porozumienia dotyczące kwestii rolnych, dzięki którym polscy producenci jabłek i wybranych produktów drobiowych zyskają szerszy dostęp do chińskiego rynku. Perspektywa lepszego dostępu do rynku Chin ma się też "znacznie przybliżyć" dla polskich producentów wieprzowiny.
Z informacji przekazanych przez MSZ wynika, że podczas wizyty w Polsce przewodniczącego ChRL podpisane mają być też umowy dotyczące współpracy agencji kosmicznych oraz resortów gospodarczych, m.in. w zakresie infrastruktury logistycznej czy parków przemysłowych.
Jak wskazuje polski resort spraw zagranicznych, w 2011 r. Polska i Chiny podniosły szczebel wzajemnych relacji do poziomu partnerstwa strategicznego, a wraz z wizytą przewodniczącego ChRL w Polsce w 2016 r. "szczebel ten zostanie podniesiony do rangi wszechstronnego strategicznego partnerstwa".
O perspektywach gospodarczych dla Polski w Chinach czytaj tutaj:
POLSKA-CHINY: Jaki biznes możemy zarobić z Chinami i u Chińczyków?
Rafał Sobczak podkreślił, że Polska jest "ważnym uczestnikiem chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku, w której udział bierze około 70 państw z całego świata". Memorandum o porozumieniu między polskim rządem a rządem Chin w sprawie wspólnego wspierania inicjatywy Pas i Szlak zostało podpisane w listopadzie ubiegłego roku podczas wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach.
Projekt "Jednego Pasa i Jednego Szlaku" zakłada budowę i modernizację sieci połączeń lądowych i morskich między UE a Chińską Republiką Ludową. Częścią "nowego Jedwabnego Szlaku" jest uruchomione w 2013 r. kolejowe połączenie towarowe łączące Łódź i Czengdu.
O projekcie Nowego Jedwabnego Szlaku czytaj tutaj:
POLSKA-CHINY Co mamy szansę ugrać, angażując się w projekt Nowego Jedwabnego Szlaku?
"Wyrazem chęci zacieśnienia współpracy gospodarczej z Chinami, ale również innymi państwami Azji, jest przystąpienie Polski do Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Po zdeponowaniu oryginału aktu ratyfikacji umowy o utworzeniu AIIB, 15 czerwca 2016 r. Polska stała się oficjalne 39. członkiem-założycielem AIIB. Należy podkreślić, że Polska jest jedynym członkiem-założycielem AIIB pochodzącym z regionu Europy Środkowo-Wschodniej" - stwierdził Sobczak.
AIIB to chińska inicjatywa, która ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych zdominowanych przez USA, jak Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Walutowy, oraz motorem inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju gospodarczego Chin.
"Ważnym dopełnieniem współpracy z Chinami jest również aktywność Polski w formacie 16+1 (Europa Środkowo-Wschodnia - Chiny)" - dodał szef Biura Rzecznika Prasowego MSZ. Zaznaczył, że w ostatnich miesiącach zwiększyła się dynamika kontaktów polsko-chińskich i w tym kontekście przypomniał kwietniową wizytę w Chinach szefa MSZ Witolda Waszczykowskiego.
Polska jest największym państwem europejskim z tego grona - zamieszkana przez 31 proc. ludności Europy Środkowo-Wschodniej, pozostaje największym w regionie partnerem handlowym Chin. Odpowiada za 35 proc. importu oraz 21 proc. eksportu z naszego regionu Europy do Chin. Według wskaźnika Logistics Performance Index prowadzonego przez Bank Światowy, Polska zajmuje najwyższą, 31. pozycję w regionie. Wskaźnik ten składa się z ocen w zakresie m.in. efektywności procedur celnych, jakości usług logistycznych czy też terminowości dostaw.
PAP, sek