Koniec z droższymi promocjami
Od 1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie dyrektywa Omnibus. Nakłada na handlowca obowiązek uwidaczniania obok ceny promocyjnej najniższej ceny z ostatnich 30 dni oferowanej przez sprzedawcę. Efekty nowych zasad są już widoczne na rynku.
Nowe rozwiązanie jest wdrożeniem do polskiego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 i ma na celu wyeliminować pseudoobniżki produktów i usług oferowanych przez handlowców.
Celem jest przede wszystkim lepsze informowanie klientów. Dzięki dodatkowym informacjom będą mogli sprawniej i bardziej świadomie wybierać produkty. Takie rozwiązanie ułatwi nam wszystkim porównanie cen produktów, a tym samym dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich, komentuje minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii wprowadza obowiązek umieszczania obok ceny jednostkowej informację o cenie towaru sprzed 30 ostatnich dni. Przykładowo marka Wittchen, oferuje na swojej stronie dużą walizkę na kółkach w cenie 359,90 zł. Produkt przed promocją kosztował 679,90 zł, jednak najniższa cena z ostatnich 30 dni wynosiła 299,90 zł, o czym sprzedający informuje klienta na stronie internatowej.
Jak wskazuje Business Insider, w sklepie Media Expert Telewizor HISENSE 55U8HQ 55” MINILED został przeceniony z 5299 zł na 4699 zł. Jego najniższa cena w ostatnich dniach wynosiła sporo mniej — 4299 zł.
Sprzedawcy informację o cenach mogą przekazać na kilka sposobów. Informacja może być umieszczona na cenniku, wywieszce lub bezpośrednio na wystawionym produkcie. Rozporządzenie dotyczy wszystkich sprzedawców, zarówno sklepów stacjonarnych jak i internetowych. Dzięki temu klientom będzie łatwiej porównać cenę, w widocznym miejscu przy produkcie.
Czytaj też: Szczyt inflacji w lutym?
innpoland, businessinsider, jb