Stokrotka idzie w górę. Więcej marek własnych
Przychody Stokrotki - należącej do Maxima Grupe - wyniosły ponad 6,53 mld zł, zaś sprzedaż w ujęciu like for like w sklepach sieci wzrosła o 20,6 proc. r/r w 2022 r., podała Stokrotka. Przychody całej Grupy wzrosły w ub.r. o 14,9 proc. do 5,15 mld euro, a najwyższy wzrost o 31,7 proc. r/r w zł (28,3 proc. w euro) odnotowano w Polsce.
Stokrotka bardzo szybko się rozwija i kontynuuje plany w zakresie ekspansji. Przez ostatnie lata, niezależnie od czynników wpływających na naszą branżę, takich jak pandemia czy wojna w Ukrainie, konsekwentnie powiększaliśmy sieć o około 100 sklepów rocznie. Dzięki temu wzmacniamy pozycję na polskim rynku. W 2022 roku naszym celem było efektywne zarządzanie organizacją, pozwalające kontynuować dotychczasowe tempo rozwoju. Dzięki odpowiednim działaniom operacyjnym i dopasowaniu do bieżącej sytuacji zakończyliśmy ten rok z bardzo dobrymi wynikami - powiedział dyrektor zarządzający i prezes Stokrotki Arnas Zimnickas.
Spółka podała, że w ubiegłym roku kontynuowano rozwój sieci wchodzących w skład Grupy, a Polska pozostała jednym z głównych krajów ekspansji. W 2022 roku Stokrotka otworzyła 126 sklepów, kończąc rok z 916 placówkami. Stokrotka zwiększyła liczbę lokalizacji m.in. w wyniku finalizacji transakcji przejęcia lokalnej sieci sklepów, działającej w województwie mazowieckim. Ekspansji firmy towarzyszyły inwestycje w zakresie logistyki. W ubiegłym roku otwarto nowe centrum dystrybucyjne w Teresinie. Rozpoczęto też budowę kolejnego centrum dystrybucyjnego w Rzeszowie.
Inwestycje Stokrotki dotyczyły w znacznej mierze także formatów, zgodnie z którymi sieć chce rozwijać swoje sklepy. W 2022 roku dopasowano do nich 170 placówek. Dotyczyło to zarówno nowych lokalizacji, jak i tych poddawanych remodelingowi. Celem wprowadzanych zmian standaryzacyjnych, m.in. w zakresie asortymentu i wyglądu sklepów, jest zapewnienie klientom jak najlepszej cenowo i jakościowo oferty oraz bardzo dobrego doświadczenia zakupowego, podano.
Spółka podała też, że Maxima Grupe zwiększa udział marek własnych w ofercie i w porównaniu do 2021 roku, w 2022 całkowita sprzedaż marek własnych wzrosła o prawie 24 proc., a w Polsce 1,6-krotnie.
Stokrotka w minionym roku inwestowała ponadto w rozwiązania zapewniające klientom możliwość tańszych zakupów. Sieć z sukcesem wprowadziła na rynek aplikację mobilną Nasza Stokrotka, z której na koniec 2022 roku korzystało ponad milion użytkowników.
Spółka wskazała, że aby ograniczyć wpływ inflacji i wyższych cen energii elektrycznej Grupa dokonała przeglądu działań i zoptymalizowali procesy operacyjne. Dzięki temu, pomimo trwającej ekspansji, całkowite zużycie energii elektrycznej w Grupie zmniejszyło się o 4,2 proc. r/r. Kontynuacja instalacji oświetlenia LED oraz bardziej zrównoważone wykorzystanie urządzeń klimatyzacyjnych i chłodniczych pomogły w osiągnięciu tych oszczędności. Na koniec 2022 roku technologie LED były zainstalowane w 1 224 z 1 534 sklepów zarządzanych przez Grupę. W ramach zainicjowanych działań Stokrotka inwestowała też w technologie pozwalające na wykorzystywanie energii pochodzącej z odnawialnych źródeł i instalowała na dachach sklepów własnych panele fotowoltaiczne.
W ubiegłym roku firmy zarządzane przez Maxima Grupe koncentrowały się na zwiększaniu sprawności operacyjnej i zarządzaniu kosztami. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom oraz wzrostowi efektywności procesów biznesowych z powodzeniem dostosowaliśmy się do pojawiających się wyzwań i kontynuowaliśmy rozwój działalności. Wyniki skonsolidowane odzwierciedlają odporność Grupy i zdolność do działania w trudnych warunkach. To zasługa wysiłków międzynarodowego zespołu, działającego w ramach naszej kultury organizacyjnej. Ponadto w 2022 roku położono fundament pod długoterminowe zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju Grupy - skomentował prezes Maxima Grupe Agn Vover.
Maxima Grupe wyznaczyła też cele w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym i dąży do ich zatwierdzenia przez Science Based Targets initiative. Do 2030 roku Grupa planuje redukcję bezpośrednich i pośrednich emisji gazów cieplarnianych (w ramach zakresu 1 i 2) o 42 proc.. Postanowienia w tym zakresie dotyczą również dostawców i zakładają, że co najmniej 67 proc. z nich (mierzonych pod względem emisji gazów cieplarnianych) również wyznaczy cele w zakresie redukcji emisji.
Powstała w 1994 r. Stokrotka swoim zasięgiem obejmuje 900 sklepów zlokalizowanych w całej Polsce. Od 2018 r. wchodzi w skład litewskiej grupy handlowej Maxima. Spółka posiada centra dystrybucji, własne zaplecze logistyczne i sieć magazynów regionalnych w całej Polsce.
PR/RO