Innowacje PKO BP – wchodzisz do banku, załatwiasz wiele innych spraw
PKO Bank Polski, jako pierwszy w Polsce, rozwija system usług pozabankowych poprzez ogólnodostępne i łatwe w użyciu środowisko współpracujących ze sobą aplikacji (API). W ten sposób dąży do poszerzenia tzw. oferty VAS (value added services, czyli usług dodanych) dostępnych z poziomu bankowej aplikacji mobilnej IKO oraz w serwisie internetowym iPKO. Obecnie klienci banku mają możliwość nabywania biletów komunikacyjnych, regulowania opłat za autostradę czy umawiania wizyt lekarskich. Bank planuje również nawiązanie współpracy z kolejnymi dostawcami, z branż audiobooków, obsługi nieruchomości oraz serwisów streamingowych, aby dostarczać klientom nowe usługi cyfrowe
Dzięki innowacyjnej Platformie usług dodatkowych, dostawcy będą mogli łatwo połączyć się z bankiem. Usługi VAS stanowią integralny element realizacji strategii banku, przyjętej pod koniec ubiegłego roku, której celem jest nowoczesna akwizycja klientów oraz rozwój usług pozabankowych.
PKO Bank Polski, poprzez swoją spółkę zależną PKO Finat, wprowadził innowacyjną Platformę usług dodatkowych PKO w chmurze. Platforma ta działa w formie API, umożliwiając zewnętrznym dostawcom integrację z systemami Finat oraz połączenie z bankiem. Jest to rozwiązanie, które znacznie ułatwia i przyspiesza proces integracji oraz wdrożenia nowych usług. Dzięki tej platformie możliwe jest powtarzalne dodawanie kolejnych niefinansowych usług i produktów. Dodatkowo, umożliwia ona różne modele płatności, w tym jednorazowe opłaty i subskrypcje, oraz różne sposoby sprzedaży, zarówno indywidualnie, jak i w pakietach. Platforma stanowi fundament pod szerokie pole sprzedaży usług dodatkowych, które jest osadzone w aplikacji mobilnej IKO oraz serwisie internetowym iPKO.
PKO Bank Polski od dawna oferuje różnorodne usługi dodatkowe w swoich kanałach. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKO oraz serwisu internetowego iPKO, klienci mają możliwość załatwiania spraw urzędowych, doładowywania telefonów, zakupu biletów komunikacyjnych oraz opłacania parkowania lub przejazdu autostradą. Wszystkie kanały bankowości elektronicznej przyczyniają się do sprzedaży ponad 1,5 miliona doładowań telefonicznych miesięcznie. Coraz większa liczba klientów decyduje się również na zakup biletów komunikacyjnych za pośrednictwem IKO. Tylko w maju sprzedano ich aż 1,7 miliona sztuk. Dynamicznie rośnie również sprzedaż biletów parkingowych, z tempem wzrostu wynoszącym 8 proc. miesięcznie. W tym roku klienci zakupili również 800 tysięcy biletów autostradowych. Duże zainteresowanie wzbudzają również karty podarunkowe, zwłaszcza te związane ze Spotify, PaySafeCard, Empik GO i Xbox, oraz raporty i alerty BIK. W ramach usług dodatkowych, wprowadzonych poprzez nową Platformę usług dodatkowych w serwisie internetowym iPKO oraz aplikacji mobilnej IKO, udostępniono już trzy kolejne usługi. Telemedycyna umożliwia konsultacje lekarskie przez internet, „Bezpiecznie w Internecie” zapewnia ochronę przed cyberzagrożeniami, natomiast „Bezpieczny Ekran” oferuje ubezpieczenie ekranu smartfona.
Rozwój kanałów cyfrowych i nowe technologie dają zupełnie nowe możliwości tworzenia oferty dopasowanej do stylu życia klientów. Banki, dzięki wiedzy na temat możliwości finansowych i skłonności zakupowych klientów, mają wyjątkową pozycję na rynku i mogą oferować usługi odpowiadające na ich konkretne potrzeby. Rozwój usług dodatkowych to element naszej strategii i ważna przewaga konkurencyjna, dzięki której chcemy oferować klientom zupełnie nową wartość. Jestem przekonana, że VAS-y są przyszłością bankowości, pozwolą nam odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów, a docelowo spowodują wzrost bazy młodych klientów – mówi Katarzyna Dziwulska, Dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.
Rozwiązanie technologiczne, które zastosowaliśmy, aby ułatwić dostawcom podłączenie się z produktem lub usługą do naszego systemu, jest unikalne na skalę światową. Dzięki otwartej platformie API w chmurze, integracja z bankiem nie wymaga dużych nakładów finansowych i trwa zaledwie kilka tygodni. Dzięki naszemu programowi Let’s fintech dajemy wybranym startupom także możliwość sfinansowania kosztów integracji. Chcemy być atrakcyjnym partnerem do współpracy dla firm oferujących nowoczesne usługi z różnych branż. Dzięki skali naszej działalności i dostępie do 11 mln potencjalnych klientów stanowimy nowy rynek zbytu dla ich produktów i usług, przy zdecydowanie mniejszych kosztach pozyskania klienta – dodaje Radosław Janusz, Dyrektor Biura Rozwoju Usług Dodanych i E-commerce w PKO Banku Polskim.
Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz klienci kupują średnio 3,5 mln usług dodatkowych miesięcznie.