Dekada z IKO - aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego ma już 10 lat
Aplikacja mobilna IKO została uruchomiona na początku marca 2013 roku
O tego czasu coraz dynamicznej się rozwija i ten rozwój można policzyć już w miliardach - od początku działania użytkownicy logowali się do niej ponad 6,6 mld razy, wykonali ponad 1,7 mld transakcji na łączną kwotę ponad 480 mld złotych. Obecnie IKO ma ponad 100 funkcji i jako jeden z elementów strategii PKO Banku Polskiego będzie rozbudowywana, tworząc szeroki ekosystem usług, także pozabankowych.
IKO jako aplikacja służąca głównie do płatności mobilnych wystartowała 7 marca 2013 roku i była wówczas dostępna dla klientów PKO Banku Polskiego korzystających z telefonów z systemami iOS i Android, zaś sieć akceptacji liczyła wtedy kilka tysięcy terminali płatniczych w Polsce. Na koniec 2013 roku aplikacja PKO Banku Polskiego miała już 100 tys. użytkowników i za jej pomocą mogli oni m.in. zapłacić w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacić gotówkę z bankomatu, wykonać przelew na numer telefonu, sprawdzać saldo i historię rachunku. Jednocześnie aplikacja IKO stała się też bazą do stworzenia i uruchomienia w 2015 roku systemu płatności mobilnych BLIK.
Kiedy 10 lat temu uruchamialiśmy IKO miliony użytkowników naszej aplikacji wydawały nam się wykonalnym, ale ambitnie odległym celem. Teraz patrzymy z satysfakcją na ponad 7 mln aktywnych IKO. Rosnące liczby, pokazujące codzienne używanie aplikacji przez naszych klientów to powód do dumy i zachęta do dalszej pracy i rozwoju IKO, opartego na uważnym, stałym analizowaniu uwag i opinii użytkowników. W kolejnych miesiącach i latach będziemy dokładać do IKO kolejne elementy i funkcje, które będą wspomagać klientów PKO Banku Polskiego w załatwianiu ich codziennych spraw – mówi Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.
W ciągu 10 lat klienci PKO Banku Polskiego coraz chętniej sięgali po mobilną bankowość - w grudniu 2016 roku liczba aktywnych aplikacji IKO przebiła 1 mln. Aktywacji przybywało systematycznie - 2 mln w listopadzie 2017 roku, 4 mln – w październiku 2019 roku, 5 mln w październiku 2020 roku, a 7 mln w październiku 2022 roku. Obecnie jest 7,3 mln aktywnych IKO.
Rozwój mobilnej bankowości jest jednym z elementów strategii PKO Banku Polskiego na lata 2023-25. W jej ramach bank będzie też rozwijać ekosystem usług pozabankowych i poszerzać ofertę usług dodanych (VAS) w aplikacji.
Klienci poszukują coraz bardziej innowacyjnych i użytecznych rozwiązań pomagających im w codziennym bankowaniu i zarządzaniu finansami. Wygodna, praktyczna i bezpieczna aplikacja IKO daje im ogrom możliwości korzystania z usług bankowych i coraz szerzej także pozabankowych. PKO Bank Polski jako lider polskiego sektora finansowego będzie swoją aplikację mobilną rozbudowywać tak, by użytkownicy mieli stale rosnącą satysfakcję z codziennego jej używania. 10 lat IKO to dopiero udany początek drogi technologicznego rozwoju i wzrostu aplikacji, która w najbliższych latach stanie się centrum ekosystemu usług, dopasowujących się w sposób spersonalizowany do stylu życia i potrzeb danego klienta – podkreśla Katarzyna Dziwulska, dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.
Patrząc wstecz na liczby dokładnie widać jak imponująco rosła aplikacja IKO w trakcie dekady. Klienci PKO Banku Polskiego obecnie logują się do IKO co godzinę średnio 237 tys. razy. Dla porównania – w pierwszym pełnym roku działania aplikacji (2014) takich logowań było ponad 1,6 tys., w 2018 roku - już 59 tys., a w ubiegłym roku 226 tys. W ciągu minionych 10 lat użytkownicy wykonali za pomocą IKO 1,7 mld transakcji na łączną kwotę 480 mld złotych. Porównując początki z czasami obecnymi – w ciągu prawie 10 miesięcy 2013 roku w IKO wykonano ponad 260 tys. transakcji, w 2018 - ponad 88 mln, zaś w całym roku 2022 było ich już ponad 665 mln.