Co drugi Polak kupuje w Internecie
Jeszcze 6 lat temu zakupy w sieci robiła jedna czwarta dorosłych, dziś z internetu w takim celu korzysta co drugi (47 proc.) badany - podał CBOS. Powody do zmartwień mają wydawcy pracy, bo za dostęp płatnych treści płaci 6 proc. Polaków, mniej niż rok temu.
CBOS, który przeprowadził badania podkreśla, że w ostatnich latach przybywa regularnych użytkowników sieci. O ile w 2010 r. przynajmniej raz w tygodniu z internetu korzystało 51 proc. ankietowanych, to w tym roku jest to już 63 proc.
Niemal wszyscy internauci (98 proc.) mają w domu dostęp do sieci. Ponadto od kilku lat obserwowany jest wzrost popularności internetu bezprzewodowego - obecnie korzysta z niego ponad trzy czwarte użytkowników (77 proc.).
Wraz z rosnącą liczbą internautów powiększa się również grono osób mających konto w jakimś portalu społecznościowym. W roku 2008 posiadała je jedna piąta Polaków (21 proc.), a obecnie - blisko dwie piąte (39 proc.).
W ciągu roku przybyło w Polsce użytkowników bankowości elektronicznej (39 proc.), czytelników prasy online (37 proc.) oraz oglądających w sieci telewizję, filmy, seriale oraz materiały wideo (30 proc.). Polacy częściej niż rok temu zamieszczali w sieci zrobione przez siebie zdjęcia lub filmy (16 proc.), a także częściej prowadzili rozmowy telefoniczne przez internet (25 proc.).
Niemal jedna trzecia internautów (30 proc., czyli jedna piąta ogółu dorosłych - 19 proc.) przynajmniej raz sprzedała coś przez internet. W ciągu ostatniego roku popularność internetu jako kanału sprzedaży minimalnie wzrosła.
W ciągu miesiąca poprzedzającego badanie zakupy online zrobiła ponad jedna trzecia internautów (36 proc.), czyli blisko co czwarta dorosła osoba w Polsce. Nadal najchętniej kupowane są: odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny, a także artykuły motoryzacyjne oraz zabawki i artykuły dziecięce. Sporadycznie kupujemy w sieci żywność.
Niezmiennie niewielka jest popularność płatnego dostępu do treści zamieszczonych w internecie. W ostatnim miesiącu wykupił go tylko co dziesiąty użytkownik (10 proc.). Jeśli patrzeć na odsetek całego dorosłego społeczeństwa, wynik jest jeszcze gorszy, bo wynosi 6 proc. W zeszłym roku było nieco lepiej, bo deklaracje o płaceniu za dostęp do treści składało 7 proc. badanych i 12 proc. internautów.
Stosunkowo dużą popularnością cieszy się za to pobieranie z sieci darmowych programów, muzyki i filmów. Deklaruje to niemal dwie piąte użytkowników (37 proc.), czyli niespełna jedna czwarta ogółu badanych.
Niemal co trzeci dorosły, tj. blisko co drugi internauta (47 proc.) ogląda w sieci telewizję, filmy, seriale oraz inne materiały wideo. W porównaniu do ubiegłych lat widzów online stopniowo przybywa.
Z raportu CBOS wynika, że internauci spędzają online przeciętnie 12 godzin tygodniowo. Jeśli ktoś chciałby jednak zainwestować w kawiarenkę internetową, to może się przeliczyć - odwiedza je tylko 2 proc. użytkowników.
Z roku na rok rośnie za to popularność urządzeń mobilnych i bezprzewodowego internetu. Internauci, którzy łączą się z siecią bezprzewodowo i korzystają z laptopa, tabletu czy telefonu komórkowego stanowią obecnie ponad trzy czwarte użytkowników (77 proc.; o 4 punkty procentowe więcej niż rok temu i o 32 punkty proc. więcej niż cztery lata temu).
Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich w dniach 3-9 kwietnia 2014 roku na liczącej 1028 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.(PAP)