Klienci wrócili do galerii. Wyższe obroty najemców
Centra handlowe odwiedziło w I kwartale br. o 3,1 proc. więcej klientów niż w analogicznym okresie rok wcześniej, obroty najemców wzrosły o 6 proc. W odniesieniu do tych samych miesięcy 2023 roku, po minimalnym spadku obrotów w styczniu (-0,7 proc.), nastąpił znaczący ich wzrost w lutym (+8,2 proc.) i w marcu (+10,4 proc.) – poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).
Obroty za pierwszy kwartał br. wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki odnotowały duże galerie (powierzchnia najmu brutto rzędu 40-60 tys. mkw.), łączne przychody najemców były w nich o 8,5 proc. wyższe niż w pierwszym kwartale 2023 roku. W ciągu trzech pierwszych miesięcy br. najmniejsze centra (5-20 tys. mkw.) miały obroty wyższe o 8,2 proc., w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m kw.) urosły one o 6 proc., a sprzedaż największych galerii handlowych (powyżej 60 tys. mkw.) odnotowała progres r/r o 3,9 proc.
Rozrywka liderem wzrostów
Pod względem kategorii działalności największe wzrosty obrotów w pierwszym kwartale 2024 roku odnotowały: rozrywka (+18,3 proc.), zdrowie i uroda (14,2 proc.) i gastronomia (+9,3 proc.).
Tzw. współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w pierwszych trzech miesiącach br. o 4 proc. wyższy r/r. W styczniu br. obiekty handlowe miały mniejszą o 1,7 proc. odwiedzalność, w porównaniu do stycznia 2023 roku. W lutym liczba odwiedzin wzrosła o 4,7 proc. r/r, a w marcu o 6,2 proc. W efekcie, w pierwszym kwartale br. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu była o 3,1 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Wzrost wartości sprzedaży wyższy niż inflacja
Indeksy Polskiej Rady Centrów Handlowych pokazują, że wzrost obrotów najemców był w I kwartale br. wyższy od stopy inflacji. „Indeksy PRCH są reprezentatywne dla rynku centrów handlowych. Kumulują one rzeczywiste dane na temat odwiedzalności i obrotów z obiektów o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi ponad 33 proc. rynku centrów handlowych w Polsce” – zaznacza dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, Marcin Klammer.
PRCH Turnover Index jest wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych, który powstaje na podstawie informacji pochodzących z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży handlu wielkopowierzchniowego i usług.
Oprac. GS