Szok! Chiny wyprzedzają USA w motoryzacji
Chińskie koncerny skutecznie rozpychają się na światowym rynku motoryzacyjnym, a sprzedaż samochodów ich marek po raz pierwszy w historii przewyższyła amerykańskie. Jednak globalny lider nie zmienia się – to Japonia, zaś marki europejskich producentów niezmiennie na drugiej pozycji.
Takie dane wynikają z najnowszego podsumowania, opracowanego przez JATO Dynamics za 2023 rok, w którym uwzględniono informacje o sprzedaży nowych samochodów w 151 krajach. W sumie nabywców znalazło 78,3 mln aut, czy o jedną dziesiątą więcej niż w 2022 roku. Europa (wraz z Turcją) jest pod względem dynamiki sprzedaży liderem w światowym zestawieniu. Marki koncernów ze Starego Kontynentu miały niemal jedną czwartą udziału w rynku, a liderzy – czyli koncerny japońskie – 29 proc.
Producenci z USA spadli z podium
Spektakularna zmiana nastąpiła na trzeciej pozycji w światowym zestawieniu, gdy okazało się, że w zeszłym roku było 13,4 mln kupujących auta chińskich marek. To dało firmom Państwa Środka niemal 18-procentowy udział w rynku. Tradycyjna potęga w branży czyli koncerny z USA spadły poza podium. Samochody amerykańskich marek trafiły do 11,9 mln nabywców.
Moda na SUV-y
Raport dowodzi także, jak bardzo rośnie popularność samochodów typu SUV. Okazało się, że w zeszłym roku właśnie te modele były najchętniej wybierane przez kupujących i stanowiły 43 proc. całej światowej sprzedaży. Dla porównania – pozostałe auta osobowe stanowiły 36 proc.
oprac. A.Ł.
»» O motoryzacji czytaj więcej tutaj:
Toyota pod lupą: koncern fałszował certyfikaty