Lokomotywa dwa w jednym. Będzie PESA przebój?
Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie rozpoczęły się ostatnie testy prototypu lokomotywy dwunapędowej Pesy. W tym tygodniu Gama 111DE DualPower testowana jest w jeździe z wagonami na zasilaniu zarówno z silnika elektrycznego, jak i spalinowego. W pierwszych jazdach lokomotywa osiągnęła założone parametry.
„To ostatni etap testów fabrycznych, po których rozpoczną się badania homologacyjne. Już po pierwszych jazdach w Żmigrodzie wiemy jedno - jest dobrze. Lokomotywa osiąga założone parametry trakcyjne, obydwa napędy spisują się bez zarzutu, a maszyniści chwalą płynne przejście pomiędzy rodzajami zasilania” - powiedział kierownik zespołu ds. homologacji w Pesie Wojciech Matuszak, cytowany w komunikacie producenta.
Połączenie funkcji lokomotyw w trakcji elektrycznej i spalinowej
Gama 111DE to pierwsza polska dwunapędowa lokomotywa liniowa. Zaletą systemu DualPower jest połączenie funkcji lokomotyw w trakcji elektrycznej i spalinowej. Posiada szereg rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych, szczególnie w układzie napędowym, których zastosowanie klasyfikuje pojazd w grupie lokomotyw o najniższym stopniu energochłonności i jednocześnie najwyższym stopniu ekologiczności, przypomniano.
Lokomotywa dwunapędowa wyznacza nowe standardy
Lokomotywa dwunapędowa wyznacza nowe standardy w prowadzeniu ruchu pociągów z uwagi na możliwość wyboru przejazdu najkrótszą trasą w dowolnej konfiguracji zasilania trakcyjnego. Płynny proces zmiany rodzaju trakcji bez względu na warunki atmosferyczne zmniejsza znacznie koszt obsługi trakcyjnej z uwagi na eliminację z procesu przewozowego drugiej lokomotywy oraz manewrowych lokomotyw spalinowych na stacji początkowej i końcowej, podkreślono także.
„Największą zaletą lokomotywy dwunapędowej będzie jej uniwersalność i możliwości operacyjne. Gama 111DE wyróżniać się będzie także dużym zakresem funkcjonalności, ponieważ podwójny napęd spowoduje, że będzie mogła wykonywać różne prace transportowe w ruchu towarowym oraz pasażerskim na liniach zelektryfikowanych i poza nimi, a także wszelkie prace manewrowe. Oferujemy ją przewoźnikom zajmującym się transportem intermodalnym, przewozami towarów oraz przewozami pasażerskimi” - dodał dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw Piotr Rościszewski.
»» O innych projektach i kontraktach PESA czytaj tutaj:
PESA z dużym kontraktem w Rumunii
Historyczny przejazd. Polski pociąg PESA dla Ghany
Pomyślne testy lokomotywy na paliwo przyszłości
Rozpędzi się do 160 km/h
GAMA 111DE została wyposażona w napęd elektryczny o mocy 2800 kW pozwalający rozwijać prędkość 160 km/h i ekologiczny napęd spalinowy poziomu Stage V o mocy 2000 kW o maksymalnej prędkości 120 km/h. 16 lokomotyw dwunapędowych zamówiło już w PESA PKP Intercity. Produkowana dla IC będzie wyróżniać się nowym designem oraz dodatkowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi.
Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
ISBnews, sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Koniec z fotowoltaiką. Rząd tnie dofinansowanie „Mój prąd”
Właśnie przegrywamy z Czechami w atomowej rywalizacji
Polacy w Chorwacji. Urlop w… hotelowym pokoju!
Znika kłopotliwy zakaz w lotniczym bagażu podręcznym
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: