Informacje

Omena Mensah  / autor: Autorstwa Ofoundation - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40875727
Omena Mensah / autor: Autorstwa Ofoundation - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40875727

Bezprecedensowy zakaz. Prezenterka wygrywa z Meta

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 sierpnia 2024, 20:30

  • Powiększ tekst

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych podjął precedensową decyzję: zakazał firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem oraz danymi osobowymi Omeny Mensah na Facebooku i Instagramie w Polsce. Zakaz obowiązuje przez 3 miesiące.

Prezes UODO, Mirosław Wróblewski uznał, że reklamy zawierające fałszywe informacje o celebrytce i prezenterce telewizyjnej Omenie Mensah (oskarżenia o pobicie, aresztowanie, a nawet o jej śmierci) mogą wywołać poważne skutki dla zdrowia psychicznego zarówno samej zainteresowanej, jak i innych osób.

„To sytuacja, która wymaga pilnych i zdecydowanych działań”, stwierdził prezes UODO, cytowany w komunikacie.

Wróblewski dodał, że jego decyzja stanowi reakcję na poważne naruszenia godności, czci oraz prywatności prezenterki i ma na celu ochronę praw człowieka oraz poszanowanie jej godności osobistej.

Brzoska: odważny krok

Rafał Brzoska, założyciel i prezes firmy kurierskiej InPost, a prywatnie mąż celebrytki decyzję nazwał odważnym krokiem w walce z wielkimi korporacjami, które wydawały się nie do pokonania.

Polski organ stanął po stronie pokrzywdzonych i wyznaczył kierunek, w jakim powinniśmy zmierzać. To wyraźny sygnał, że prawa człowieka są najważniejsze, niezależnie od pozycji korporacji na rynku” – powiedział Brzoska, cytowany w komunikacie urzędu.

Drastyczne reklamy

Brzoska podjął walkę z Meta, ponieważ na należących do niej platformach społecznościowych - Facebooku i Instagramie - pojawiały się kłamliwe informacje dotyczące jego żony. Wykorzystywano w nich wizerunek Mensah bez jej zgody.

Reklamy te zawierały drastyczne informacje, takie jak fałszywe doniesienia o pobiciu czy śmierci dziennikarki, co stanowiło poważne naruszenie jej godności i prywatności. Podobne posty wykorzystywały też wizerunki innych znanych osób.

Precedensowa decyzja

Zakaz wyświetlania reklam z wizerunkiem Omeny Mensah ma charakter precedensowy. Korporacja Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, została zobowiązana do natychmiastowego wstrzymania przetwarzania danych osobowych Mensah w celach reklamowych na terenie Polski.

W przypadku naruszenia zakazu, firmie grozi kara finansowa sięgająca do 4 proc. światowego przychodu, który w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł ponad 36,5 miliarda dolarów.

Rafał Brzoska i Omenaa Mensah poprosili użytkowników mediów społecznościowych o czujność i zgłaszanie kolejnych przypadków naruszeń.

„Pokażmy, że duże platformy mogą być odpowiedzialne za treści, które publikują. Zespół UODO udowodnił, że zdeterminowane działania mogą przynieść realne efekty. To dopiero początek naszej walki z poczuciem bezkarności w sieci” - apeluje para.

Decyzja prezesa UODO jest pierwszym takim przypadkiem w historii działalności tego organu. Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) to polski organ państwowy odpowiedzialny za ochronę danych osobowych oraz prywatności obywateli. przetwarzane.

bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

To nie żart! Wódka za 3,39 zł – w opakowaniu po jogurcie

Rząd Tuska wbije polskim przewoźnikom nóż w plecy?

W PKP Intercity przyspieszą, ale na CMK będzie wolniej

Szału nie ma. Oto emerytura olimpijska Igi Świątek

»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych