Bezprecedensowy zakaz. Prezenterka wygrywa z Meta
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych podjął precedensową decyzję: zakazał firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem oraz danymi osobowymi Omeny Mensah na Facebooku i Instagramie w Polsce. Zakaz obowiązuje przez 3 miesiące.
Prezes UODO, Mirosław Wróblewski uznał, że reklamy zawierające fałszywe informacje o celebrytce i prezenterce telewizyjnej Omenie Mensah (oskarżenia o pobicie, aresztowanie, a nawet o jej śmierci) mogą wywołać poważne skutki dla zdrowia psychicznego zarówno samej zainteresowanej, jak i innych osób.
„To sytuacja, która wymaga pilnych i zdecydowanych działań”, stwierdził prezes UODO, cytowany w komunikacie.
Wróblewski dodał, że jego decyzja stanowi reakcję na poważne naruszenia godności, czci oraz prywatności prezenterki i ma na celu ochronę praw człowieka oraz poszanowanie jej godności osobistej.
Brzoska: odważny krok
Rafał Brzoska, założyciel i prezes firmy kurierskiej InPost, a prywatnie mąż celebrytki decyzję nazwał odważnym krokiem w walce z wielkimi korporacjami, które wydawały się nie do pokonania.
„Polski organ stanął po stronie pokrzywdzonych i wyznaczył kierunek, w jakim powinniśmy zmierzać. To wyraźny sygnał, że prawa człowieka są najważniejsze, niezależnie od pozycji korporacji na rynku” – powiedział Brzoska, cytowany w komunikacie urzędu.
Drastyczne reklamy
Brzoska podjął walkę z Meta, ponieważ na należących do niej platformach społecznościowych - Facebooku i Instagramie - pojawiały się kłamliwe informacje dotyczące jego żony. Wykorzystywano w nich wizerunek Mensah bez jej zgody.
Reklamy te zawierały drastyczne informacje, takie jak fałszywe doniesienia o pobiciu czy śmierci dziennikarki, co stanowiło poważne naruszenie jej godności i prywatności. Podobne posty wykorzystywały też wizerunki innych znanych osób.
Precedensowa decyzja
Zakaz wyświetlania reklam z wizerunkiem Omeny Mensah ma charakter precedensowy. Korporacja Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, została zobowiązana do natychmiastowego wstrzymania przetwarzania danych osobowych Mensah w celach reklamowych na terenie Polski.
W przypadku naruszenia zakazu, firmie grozi kara finansowa sięgająca do 4 proc. światowego przychodu, który w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł ponad 36,5 miliarda dolarów.
Rafał Brzoska i Omenaa Mensah poprosili użytkowników mediów społecznościowych o czujność i zgłaszanie kolejnych przypadków naruszeń.
„Pokażmy, że duże platformy mogą być odpowiedzialne za treści, które publikują. Zespół UODO udowodnił, że zdeterminowane działania mogą przynieść realne efekty. To dopiero początek naszej walki z poczuciem bezkarności w sieci” - apeluje para.
Decyzja prezesa UODO jest pierwszym takim przypadkiem w historii działalności tego organu. Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) to polski organ państwowy odpowiedzialny za ochronę danych osobowych oraz prywatności obywateli. przetwarzane.
bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
To nie żart! Wódka za 3,39 zł – w opakowaniu po jogurcie
Rząd Tuska wbije polskim przewoźnikom nóż w plecy?
W PKP Intercity przyspieszą, ale na CMK będzie wolniej
Szału nie ma. Oto emerytura olimpijska Igi Świątek
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: