Informacje
Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku telewizyjnym i reklamowym / autor: Pixabay
Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku telewizyjnym i reklamowym / autor: Pixabay

Internet i streaming zabijają telewizję stacjonarną

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 13 lipca 2025, 11:59

  • Powiększ tekst

53,4 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że codziennie ogląda tradycyjną telewizję. Dotyczy to głównie osób starszych, z dochodem miesięcznym netto w przedziale 1000-2999 zł oraz z miast liczących od 100 tys. do 199 tys. mieszkańców. Przede wszystkim są to emeryci oraz renciści. Kobiety częściej od mężczyzn dokonują takiego wyboru. Natomiast jeden na czterech ankietowanych ogląda tradycyjną telewizję kilka razy w tygodniu. Do tego 10 proc. badanych twierdzi, że nie robi tego w ogóle.

Raport UCE RESEARCH i Hybrid Europe przynosi odpowiedź na pytanie, jak często Polacy oglądają tradycyjną telewizję. 53,4 proc. z grupy 1004 sondowanych osób w wieku 18-80 lat robi to codziennie. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview).

Autorzy raportu twierdzą, że obecnie jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku telewizyjnym i reklamowym. Przez media społecznościowe oraz serwisy streamingowe coraz mniej mówi się o konsumowaniu tradycyjnego kontentu telewizyjnego, a coraz częściej – o konsumowaniu stricte kontentu wideo.

Czas spędzony przed telewizorem się kurczy

Zarówno z deklaracji, jak i z danych pochodzących z pomiaru telemetrycznego, wiemy, że częstotliwość oglądania telewizji w tygodniu i średnia długość czasu spędzanego przed telewizorem wykazują trend spadkowy. Stopniowo wzrasta liczba gospodarstw domowych posiadających Smart TV i w pełni wykorzystujących możliwości telewizorów podłączonych do internetu. Coraz więcej w naszych telewizorach jest więc treści pochodzących z internetu. Wynik nie jest tutaj zaskoczeniem – analizuje Beata Komosa-Trzaska, współautorka raportu z Hybrid Europe.

Częściej odpowiedź „codziennie” wybierają kobiety niż mężczyźni (57,2 proc. vs. 49,4 proc.). Ponadto taką postawę deklarują przede wszystkim osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich – 84,6 proc.), z miesięcznymi dochodami netto w przedziale 1000-2999 zł (64,4 proc.), z wykształceniem średnim (57,7 proc.) oraz z miast liczących od 100 tys. do 199 tys. mieszkańców (62,1 proc.).

Młodzi jeśli już oglądają, to wybiórczo

Kobiety zawsze były grupą łatwiejszą w dotarciu z komunikacją reklamową za pomocą tego środka przekazu. Spędzają przed telewizorem więcej czasu niż mężczyźni. Patrząc na wiek, to młode osoby oglądają tradycyjną telewizję raczej wybiórczo, koncentrując się głównie na konkretnych programach. Natomiast w przypadku starszych grup wiekowych mamy częściej do czynienia z liniowym oglądaniem w dłuższym przedziale czasowym – dodaje ekspertka z Hybrid Europe.

Biorąc pod uwagę status zawodowy, respondenci zostali podzieleni na osiem grup (m.in. pracuję w pełnym wymiarze godzin, zajmuję się domem, jestem bezrobotna/bezrobotny). W tym przypadku tych grup odpowiedź wybierają głównie osoby na emeryturze (wśród nich – 76,3 proc.), na rencie (66,7 proc.) i zajmujące się domem (51,4 proc.).

Osoby mniej mobilne, częściej przebywające w domu, to jednocześnie tzw. heavy viewers. To widzowie poświęcający najwięcej czasu na oglądanie telewizji w ciągu dnia. Zmienne wskazujące na status zawodowy czy etap życia dokładnie odzwierciedlają tę zależność – komentuje Adam Iwiński, współautor raportu z Hybrid Europe.

Z kolei 24,3 proc. ankietowanych deklaruje, że tradycyjną telewizję ogląda kilka razy w tygodniu. 11,8 proc. uczestników badania robi to rzadziej niż raz w tygodniu. Natomiast 9,9 proc. respondentów nie zajmuje się tym w ogóle, a 0,6 proc. – nie pamięta, czy to robi.

Media społecznościowe i streaming rosną na potęgę

Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian w tym zakresie. Dzisiaj coraz mniej mówi się o konsumowaniu kontentu telewizyjnego, a coraz częściej – o konsumowaniu kontentu wideo. Oczywiście ma to bezpośredni związek z popularnością platform społecznościowych oraz rozwojem serwisów streamingowych – przekonuje Adam Iwiński z Hybrid Europe.

Zdaniem autorów badania, trend odchodzenia od tradycyjnej telewizji dotyczy w pierwszej kolejności młodszych grup wiekowych. Jednak upowszechnianie się różnego rodzaju platform z atrakcyjnymi treściami wideo dostępnymi na życzenie spowoduje postępującą dywersyfikację. W efekcie coraz trudniej będzie docierać do odbiorców, również do starszych segmentów wiekowych.

YouTube i platformy streamingowe to główni konkurenci linearnej telewizji. O ich przewagach decydują przede wszystkim dwa czynniki, tj. dostępność treści na życzenie, bez konieczności dostosowywania planów do ramówki telewizyjnej, a także jakość i atrakcyjność oferowanych treści – podsumowuje Beata Komosa-Trzaska.

Źródło: materiały prasowe UCE Research, oprac. sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Uwaga, biżuteria skrajnie niebezpieczna dla zdrowia!

Mercosur i Ukraina – droga do bankructwa naszego rolnictwa

Najem mieszkań: liczba ofert nurkuje, a chętnych pikuje

»»Szokujący scenariusz zamachu stanu, do którego dąży Donald Tusk – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24!

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych