Podpisano umowę o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną
Podpisano umowę o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną, podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB).
Miasto zakłada, że do końca 2021 r. powstanie drogowe połączenie pomiędzy wyspami. Jego częścią będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł, podano w komunikacie.
Drogowe połączenie między wyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie się po mieście i ułatwi życie mieszkańców – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Obecnie zachodnia część Świnoujścia, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin pływają dwa promy - Bielik i Karsibór. Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej, podano także.
Podpisanie umowy traktujemy jako wydarzenie historyczne. Rozwiązanie sprawy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ma podstawowe znaczenie i warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich sfer funkcjonowania miasta, w tym tych dwóch najważniejszych – gospodarki i turystyki - skomentował prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Środki na inwestycję pochodzą z konkursu w Programie Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Nabór wniosków trwał do końca kwietnia 2016 r. Ich ocenę przeprowadziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Świnoujska inwestycja jest jednym z 27 projektów, które otrzymały dofinansowanie w konkursie. Łączna wartość wsparcia unijnego dla wszystkich inwestycji to niemal 3,5 mld zł.
Podpisana umowa o dofinansowanie ma charakter warunkowy. Ze względu na dużą wartość inwestycji zgodę na dofinansowanie musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska - czytamy dalej.
Jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz gmina Miasto Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Jest to wypełnienie postanowień porozumienia z 2007 r. (aneksowanego w roku ubiegłym) w sprawie realizacji tunelu, zawartego pomiędzy GDDKiA, MIB oraz Miastem Świnoujście. GDDKiA będzie zajmowała się, w uzgodnieniu ze Świnoujściem, realizacją projektu, podczas gdy miasto będzie zapewniało finansowanie dla inwestycji. Projekt będzie finansowany ze środków UE i z wkładu własnego Świnoujścia, podano również.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie 2017/2018 roku – podsumowano.
Zakończenie inwestycji przewidziane jest w grudniu 2021 r.
Na podst. ISBnews