GALERIA: Zwycięskie projekty "Malucha" przyszłości
We wtorek spółka ElectroMobility Poland ogłosiła zwycięzców konkursu na projekt karoserii polskiego miejskiego auta elektrycznego.
Z nadesłanych ponad 100 projektów polskiego e-samochodu, do ścisłej czołówki grono jurorów wybrano dziewięciu finalistów. To właśnie z tego wąskiego grona jury konkursowe wyłoniło czterech zwycięskich laureatów, którzy oprócz szansy na realizację projektu, otrzymali czeki na 50 tys. zł.
Wśród szczęśliwców znaleźli się Mateusz Tomiczek z projektem Concept Curie, Łukasz Myszyński z projektem JUNIOR, Sebastian Nowak z propozycją o nazwie Be-E oraz Damian Woliński z projektem SE-1.
Kryteria, którymi się kierowaliśmy dotyczyły wartości estetycznych projektu, innowacyjnego charakteru, również odwołania się do polskości. Wśród finałowych prac znalazły się np. projekt firmy Soul&Mind inspirowany upierzeniem bociana, albo np. Concept Curie wprost nawiązującego do polskiego dorobku naukowego_ – tłumaczył podczas gali przewodniczący jury, dr inż. Andrzej Muszyński z PIMOT.
Na niedobór zgłoszeń organizatorzy nie mogli narzekać. Na ich jakość także.
Wybór nie był łatwy — wtórował Maciej Kość, prezes spółki ElectroMobility Poland. - Szukaliśmy małego miejskiego auta elektrycznego, wpisującego się w ogólnoświatowe trendy miasta przyszłości. Znaleźliśmy cztery, które na tym etapie spełniły oczekiwania, ale przed którymi największa konstrukcyjna praca.
Przed nami kolejny etap konkursu, do którego chcemy zaprosić potencjalnych producentów polskiego samochodu elektrycznego - dodał prezes Kość. A który z tych projetów ostatecznie stanie się polskim e-autem okaże się w przyszłym roku. Wtedy gotowe będą już prototypy, które po zdobyciu odpowiednich homologacji staną do testów w ruchu drogowym – skwitował.
Na uroczystej gali pojawił się również Krzysztof Tchórzewski, szef resortu energii, które patronuje konkursowi.
Jeszcze półtora roku temu Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce, był w sferze marzeń, dziś to marzenie nabrało kształtów – mówił minister Tchórzewski gratulując laureatom.
Podkreślił przy tym, że oprócz szansy dla polskiej gospodarki, elektryczny samochód to istotny element ograniczenie zanieczyszczeń powietrza i poprawy jakości życia mieszkańców. Dla Europy zaś będzie sygnałem że Polska jest proekologiczna i innowacyjna – dodał.
Oprócz czterech głównych nagród jury ogłosiło dwa specjalne wyróżnienia. Zdobyli je Mariusz Nadolny za projekt Ylectron oraz Andrzej Bożek za projekt samochodu aglomeracyjnego.
TSG