Informacje

Kraków pozazdrościł stolicy metra

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 października 2017, 15:43

    Aktualizacja: 16 października 2017, 15:44

  • Powiększ tekst

Kraków otrzyma ok. 5 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na opracowanie studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Dokument, w którym ma być oceniona zasadność budowy metra w Krakowie, powinien być gotowy na koniec 2019 r.

W poniedziałek władze miasta podpisały umowę na unijne dofinansowanie opracowania. Koszt całego przedsięwzięcia to 10 mln zł, z czego 50 proc. zagwarantuje Kraków jako wkład własny, a druga część zostanie sfinansowana ze środków UE. Ogłoszenie zamówienia publicznego przewidziano na koniec 2017 r., a planowany termin odebrania opracowania to koniec 2019.

W referendum - które zostało w 2014 r. zorganizowane równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego - krakowianie odpowiadali na cztery pytania. Jedno z nich dotyczyło budowy metra i zyskało akceptację mieszkańców (55,11 proc. na tak).

W ramach prac specjalnego zespołu powołanego przez prezydenta Jacka Majchrowskiego do tej pory powstało „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”. Obejmowało cały obszar miasta i zakładało różne warianty rozwoju sieci transportowej.

Jak wyjaśniło w poniedziałek biuro prasowe Urzędu Miasta Krakowa, podjęcie decyzji o budowie szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego wymaga opracowania dokumentacji o wyższym stopniu szczegółowości, niż ten dokument oraz uwzględniającego szczegółowe aspekty techniczne.

Dotyczą one m.in. warunków geologicznych, układu torowego, technologii wykonania tuneli szlakowych i stacji, zasilania trakcyjnego, rozwiązania kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną, parametrów eksploatacyjnych taboru.

Dokument zostanie opracowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF), współfinansowanego przez Unię Europejską.

Według szacunków pierwsza linia metra o długości około 19 km, przebiegająca przez Nową Hutę, ścisłe centrum miasta do Bronowic miałaby kosztować od 8 do 12 mld zł. Koszty budowy miałyby zostać pokryte w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Druga część ma pochodzić ze środków europejskich.

SzSz(PAP)

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych