PKP: Niedługo przetargi na rozbudowę linii Będzin-Katowice
Ogłoszenie przetargów na remonty i rozbudowę odcinków linii kolejowych od Będzina do Katowic Piotrowic planowane jest na koniec br. – wynika z piątkowej informacji PKP PLK. Obecnie spółka zamówiła analizy dot. zaplanowania inwestycji pod kątem utrudnień
Jak podała w piątek Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, spółka przeprowadzi analizę robót budowlanych na głównej linii kolejowej przebiegającej przez centrum Katowic. Wartość zamówionego w firmie Databout opracowania to 540 tys. zł netto. Finansowanie pochodzi ze środków budżetowych
Chodzi o zaplanowanie prac na odcinkach Będzin - Katowice Szopienice Płd. oraz Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice tak, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Katowic i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Projekt prowadzony będzie bowiem w silnie zurbanizowanym obszarze, przecinając w wielu miejscach lokalne i ponadlokalne drogi.
PKP PLK w sposób odpowiedzialny chcą zminimalizować skutki wprowadzanej nowej organizacji ruchu w Katowicach. Analiza wskaże utrudnienia w ruchu drogowym tak, by ułatwić zaplanowanie zmienionej organizacji ruchu samochodowego i komunikacji miejskiej – wyjaśniła Głowacka.
Wykonawca zadania weźmie pod uwagę możliwości prowadzenia ruchu kolejowego w poszczególnych fazach zamknięć torowych, a także możliwości prowadzenia ruchu samochodów i komunikacji miejskiej – dodała przedstawicielka PLK.
Jak zaznaczyła, wykonanie analizy w zakładanym terminie, czyli do II kw. 2022 r., nie determinuje terminu ogłoszenia przetargów na roboty budowlane, które zaplanowane są na koniec roku. Realizacja całej modernizacji linii kolejowej od Będzina, przez Katowice, po Katowice Piotrowice planowana jest w nowej perspektywie finansowej 2021-27.
Będzie to zasadnicza część przedsięwzięcia PKP PLK pod nazwą: Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice.
Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20. Jednak finansowanie z tego źródła wystarczyło na wsparcie części prac w terenie w południowej części regionu (przebudowywany obecnie odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków.
W zestawieniu przetargów PLK planowanych na II półrocze w 2021 r. znajdują się wszystkie odcinki linii E65 w woj. śląskim, dla których w obecnej perspektywie przygotowano dokumentację projektową. Chodzi o odcinki Tychy - Most Wisła i Zabrzeg – Zebrzydowice oraz znajdujące się na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odcinki Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice.
W poprzednich latach samorządowcy z regionu – zarówno ze szczebla samorządów lokalnych, które zrzeszają się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jak i ze szczebla wojewódzkiego – deklarowali potrzebę znacznej rozbudowy transportu kolejowego w regionie. Akcentowali jednak, że na przeszkodzie stoi znacznie ograniczona przepustowość linii kolejowych, szczególnie na odcinku Będzin – Katowice Ligota.
Wobec tych planów PLK przygotowała projekt rozbudowy linii E65 w centralnej części woj. śląskiego pod kątem m.in. tworzenia tam przez GZM Kolei Metropolitalnej. Zgodnie ze specyfikacją, na podstawie której powstała dokumentacja, dla zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowano zmianę układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.
Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową tej linii rozważano m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.
Projektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły nowego przystanku Katowice Damrota.
W ub. roku PLK prowadziły też postępowanie, aby zamówić dokumentację studialną dla rozbudowy dalszego odcinka linii z Katowic, który ma wykorzystywać Kolej Metropolitalna – od Katowic Ligoty do Tychów. Także tam chodzi m.in. o budowę dwóch nowych torów dla przewozów aglomeracyjnych. W skład tego opracowania ma wejść studium wykonalności.
Podobną dokumentację przedprojektową PLK zamówiły w październiku 2020 r. dla odcinka Będzin - Zawiercie. Ma ona opisywać możliwości modernizacji oraz dobudowy dodatkowych torów pod kątem ruchu aglomeracyjnego na trasie Katowice – Będzin – Zawiercie, a także separacji ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Zawiercie. Termin realizacji tych prac studialnych planowany jest na lata 2020-2022.
PAP/mt
Czytaj też: Prezes PLK: Chcemy w tym roku zainwestować 12,5-13 mld zł
Czytaj tez: Kolejne miesiące przyniosą wolniejszy wzrost przemysłu