Informacje

euro / autor: Pixabay
euro / autor: Pixabay

Zasady inwestowania funduszy UE po naszej myśli

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 lutego 2019, 14:00

    Aktualizacja: 15 lutego 2019, 14:39

  • Powiększ tekst

Jesteśmy bliżej wynegocjowania korzystnych dla Polski zasad inwestowania funduszy UE - uważa minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Chodzi o zmiany, które umożliwią m.in. finansowanie infrastruktury gazowej, czy zakupu taboru kolejowego z funduszy spójności.

W komunikacie MIiR poinformowano, że Unijny Komitet Stałych Przedstawicieli (COREPER) zarekomendował w piątek Radzie Unii Europejskiej przyjęcie korzystnych dla Polski zapisów rozporządzeń dotyczących inwestowania funduszy polityki spójności.

Zgodnie z wyjaśnieniami resortu, spotkania COREPER odbywają się przed posiedzeniami Rady Unii Europejskiej.

COREPER można porównać do naszego Stałego Komitetu Rady Ministrów. Na obu forach uzgadniane są treści projektów ustaw i rozporządzeń zanim trafią na posiedzenie rządu lub, w przypadku UE, na posiedzenie Rady UE - tłumaczy cytowany w komunikacie szef MIiR. Na spotkaniach COREPER takie uzgodnienia odbywają się na poziomie ambasadorów państw członkowskich.

Podczas piątkowego posiedzenia COREPER uzgodniono część rozwiązań dotyczących zasad inwestowania funduszy polityki spójności w latach 2021-2027. Na potrzeby negocjacji rozporządzenia podzielono na tzw. bloki negocjacyjne. Uzgodnienie dotyczy jednego z bloków tzw. rozporządzenia ogólnego, które reguluje najważniejsze kwestie związane z polityką spójności po 2020 roku, oraz rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności

Rumuńska prezydencja uwzględniła nasze propozycje i zaprezentowała korzystne dla Polski projekty rozporządzeń. COREPER zarekomendował, by Rada UE przyjęła zmiany, które umożliwią między innymi finansowanie infrastruktury gazowej, jeśli jest to związane z odchodzeniem od gospodarki opartej na węglu, finansowanie zakupu taboru kolejowego oraz inwestycji w infrastrukturę lotniskową w zakresie bezpieczeństwa. W pierwotnej wersji rozporządzeń, które Komisja Europejska przedstawiła w maju 2018 roku, nie było takiej możliwości - tłumaczy Kwieciński.

Mamy też kompromis w kwestii podziału perspektywy 2021-2027 na dwie części - dodał minister.

Zaznaczył, że pierwotnie Komisja Europejska zakładała jej podział na dwie części - od 2021 do 2025 roku i potem od 2026 do 2027 - ale to znacząco utrudniłoby realizację dużych projektów, na przykład infrastrukturalnych czy w obszarze badań i rozwoju.

Kompromis polega na tym, że od samego początku możemy planować podział i sposób inwestowania całości funduszy na lata 2021-2027, ale połowa puli na lata 2026-2027 będzie do dyspozycji państw członkowskich dopiero wtedy, gdy Komisja sprawdzi w 2025 roku jak poszczególne kraje wykorzystują unijne pieniądze - powiedział minister.

Podkreślił, że wypracowane rozwiązania zostały przyjęte po długich i trudnych negocjacjach.

Sceptyczna wobec tych propozycji była Komisja Europejska. Udało nam się przekonać też płatników netto, na przykład Francję i Holandię - dodał Kwieciński.

Uzgodnione rozwiązania musi jeszcze przyjąć Rada Unii Europejskiej. Dalsze prace będą się toczyć w ramach negocjacji z Parlamentem Europejskim w ramach tak zwanego trilogu.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych