Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Pesa odwoła się od wyników przetargu na nowoczesne pociągi dla PKP Intercity

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 sierpnia 2013, 14:04

    Aktualizacja: 30 sierpnia 2013, 08:49

  • Powiększ tekst

Prawnicy spółki Pesa przygotowują odwołanie od rozstrzygnięcia przetargu na zakup 20 pociągów przez PKP Intercity - poinformował rzecznik bydgoskiej Pesy Michał Żurowski. Wart ponad 1,5 mld zł przetarg wygrało konsorcjum firm Stadler i Newag.

Kilka miesięcy temu PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 20 nowoczesnych pociągów. Stanęło do niego czterech oferentów: najwyższą ofertę złożyło konsorcjum firm Stadler Polska i Newag - jej wartość to ponad 1,6 mld zł. Najniższą ofertę - o wartości ok. 1,43 mld zł - złożyły Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Pozostałe dwie pochodziły natomiast od bydgoskiej Pesy i hiszpańskiego producenta CAF.

W środę rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska poinformowała, że konsorcjum firm Stadler i Newag wyprodukuje dla PKP Intercity 20 pociągów rozwijających prędkość ponad 160 km/godz. Mają one jeździć na trasach: Warszawa-Bydgoszcz, Olsztyn-Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia-Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków-Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań). Według niej "komisja przetargowa przy ocenie brała pod uwagę sumaryczną cenę - koszt składu wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu".

Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski powiedział dziś, że zdaniem przewoźnika w przetargu została wybrana najlepsza oferta. "Oczywiście każdy ma prawo do procedury odwoławczej, ale my też mamy swoje argumenty. Nie zgodzimy się na rozmaite patologie, jakie mają miejsce na rynku" - powiedział.

Nowe pociągi mają być produkowane w Polsce i dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku.

To nie pierwszy spór Pesy i PKP Intercity. Poprzedni dotyczył unieważnienia przetargu na lokomotywy spalinowe.

W przetargu na dostawę dziesięciu nowych lokomotyw spalinowych dla PKP Intercity startowało trzech producentów: nowosądecki Newag (wartość oferty 211,6 mln zł), bydgoska Pesa (173,2 mln zł) i Vossloh Espana (393,4 mln zł). Przetarg został unieważniony, choć w ocenie zarządu Pesy, jej oferta jako jedyna mieściła się w przeznaczonym na zakup budżecie i spełniała wszystkie kryteria przetargu.

(PAP)

her/ dol/ pad/

 

 

 

----------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------

Miłośnikom kolei polecamy książkę dostępną w naszym wSklepiku.pl!

"Pociągi pancerne Wojska Polskiego 1918–1939"

autor:Adam Jacek Ostrówka

Prezentowana monografia obejmuje historię pociągów pancernych Wojska Polskiego lat 1918-1939. Stanowiące trzon broni pancernej WP, maszyny pancerno-kolejowe w wojnach o granice II Rzeczpospolitej 1918-1921, chlubnie wpisały się w karty oręża polskiego.

 

 

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych