Informacje

Startupy  / autor: pixabay.com/pl
Startupy / autor: pixabay.com/pl

Prosta Spółka Akcyjna wzmocni polskie startupy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 lipca 2019, 13:40

  • Powiększ tekst

Dla polskiej branży startupowej Prosta Spółka Akcyjna może stanowić atrakcyjny element budowania przewagi konkurencyjnej Polski, jako kraju przyjaznego startupom polskim i zagranicznym - ocenia dla PAP Marta Pawlak, ekspert prawny Startup Poland.

W piątek parlament zakończył prace nad ustawą wprowadzającą Prostą Spółkę Akcyjną (PSA), która zakłada m.in. wzmocnienie rozwoju start-upów w Polsce czy zwiększenie ich konkurencyjności. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Nowelizacja kodeksu spółek handlowych (KSH), która zakłada nowy rodzaj spółki (PSA), ma sprawić, że polscy innowacyjni przedsiębiorcy będą mogli łatwiej niż obecnie założyć firmę i pozyskać kapitał potrzebny do rozwoju swojej działalności.

Ustawa wprowadzająca prostą spółkę akcyjną to, jak podkreśla MPiT - który przygotował rozwiązania - ostatnia zmiana z tzw. pakietu 100 zmian dla firm.

Nowe przepisy zakładają, że PSA będzie łączyć cechy spółki z o.o. (stosunkowo proste i mało kosztowne założenie, funkcjonowanie i likwidacja spółki) z zaletami spółki akcyjnej.

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) to odpowiedź na postulaty startupów, które potrzebują mniej sformalizowanej i taniej formy prawnej dla swojego rozwoju. PSA stawia na czynniki determinujące działalność większości startupów: innowacje i kapitał ludzki” - wskazuje Marta Pawlak, ekspert prawny Startup Poland.

To organizacja pozarządowa i think-tank, którego celem jest budowanie świadomości nt. potencjału start-upów w administracji publicznej oraz reprezentowanie społeczności polskich start-upów w procesach legislacyjnych.

Ekspertka podkreśla, że PSA wprowadza rozwiązania znane w innych krajach, które z powodzeniem wykorzystują je dla wspierania rodzimych startupów, a także przyciągania startupów z zagranicy.

Dla polskiego ekosystemu startupowego PSA może stanowić atrakcyjny element budowania przewagi konkurencyjnej Polski, jako kraju przyjaznego startupom polskim i zagranicznym (konstrukcje zbliżone do PSA są w ofercie innych krajów europejskich, m.in. Francji i Słowacji) - zaznacza.

Mówiąc o zaletach PSA Pawlak zwraca uwagę na elementy mogące być wkładem do spółki, takie jak praca, know-how lub usługi. A także szybką rejestrację elektroniczną (24h), możliwą również w przypadku wkładów niepieniężnych.

Inne zalety to, jak mówi: „brak konieczności wnoszenia wkładów przed rejestracją (termin na wniesienie wkładów - 3 lata od rejestracji spółki); minimalny kapitał akcyjny w wysokości 1 zł; szeroka swoboda umów, zasadą jest dyspozytywny charakter przepisów, wspólnicy mogą dostosować umowę spółki do swoich potrzeb”.

Pawlak wskazuje też na akcje, które nie mają formy dokumentu (zdematerializowane). Zaznacza, że w nowej formule „zbycie akcji następuje w formie pisemnej lub elektronicznej”. Inne ułatwienia to według niej: uproszczony elektroniczny rejestr akcjonariuszy, prowadzony np. przez firmę inwestycyjną albo notariusza czy dopuszczalne wykorzystanie blockchainu do prowadzenia tego rejestru, „co otwiera PSA najnowocześniejsze technologie”.

W ocenie ekspertki zaletą jest też brak obowiązku tworzenia rady nadzorczej: wystarczy 1-osobowy zarząd oraz „bardzo szerokie wykorzystanie komunikacji elektronicznej w podejmowaniu uchwał, odbywaniu zgromadzeń akcjonariuszy”.

PSA przewiduje także uproszczoną likwidację - skrócony czas potrzebny na przeprowadzenie likwidacji, a dodatkowo możliwe będzie rozwiązanie spółki bez likwidacji - przez przejęcie jej majątku i zobowiązań przez akcjonariusza” - wyjaśnia.

Obecnie - jak wynika z badań Startup Poland z 2017 r. - ok. 71 proc. startupów działa w formie spółki z o.o., jednak PSA istotnie rozszerza ofertę dla startupów i może stanowić ważny element budowania ekosystemu startupowego w Polsce - podsumowuje.

PAP(Magdalena Jarco)/gr

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych