Zmiany w klauzuli waloryzacyjnej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – w porozumieniu z przedstawicielami branży, m.in. z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Budownictwa, a także we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Urzędem Zamówień Publicznych czy Głównym Urzędem Statystycznym – wypracowała nową klauzulę waloryzacyjną, która jest stosowana w przypadku wszystkich kontraktów podpisywanych od 21 stycznia 2019 roku.
– Klauzula dotyczy wszystkich umów, które trwają dłużej niż 12 miesięcy. Obejmuje nie tylko generalnych wykonawców inwestycji, ale również podwykonawców – powiedział Szymon Piechowiak, Dyrektor Biura Generalnego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Została ona zbudowana w oparciu o koszyk waloryzacyjny. W jego skład wchodzą ceny paliwa, asfaltu, betonu, stali, kruszyw, ale także średniego wynagrodzenia w branży. Wartości uzupełnione są o wskaźnik inflacji. Każda z nich ma swoją wagę. Na podstawie zmian cen określana jest waloryzacja. Jej ryzykiem GDDKiA dzieli się z przedsiębiorcami po połowie. W 50 proc. za różnice cen odpowiadają więc wykonawcy – zaznaczył Piechowiak.
PAP/ as/