Informacje

W Polsce e-handel upowszechnia się powoli / autor: Pixabay
W Polsce e-handel upowszechnia się powoli / autor: Pixabay

W e-handlu liczy się bezpieczeństwo

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 listopada 2019, 17:50

  • Powiększ tekst

Na kilka dni przed rozpoczęciem najgorętszego sezonu zakupowego na świecie, PayPal dzieli się poradami, jak polscy e-sprzedawcy mogą przyciągnąć do siebie zagranicznych konsumentów.

Choć rosnąca ilość osób kupujących przez smartfona czy tablet nikogo już nie dziwi, to słabe przygotowanie sprzedawców, obawy o bezpieczeństwo takich transakcji oraz fakt, że jeszcze lepiej rozwijają się zakupy na platformach społecznościowych – już tak. Znajomość tych trendów jest szczególnie ważna dla polskich sprzedawców, którzy w okresie gorących świątecznych wyprzedaży chcą poszerzyć bazę swoich międzynarodowych klientów. Poza Polską, rodzime firmy sprzedają przede wszystkim do USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Australii .

Firmy w tyle za mobilnymi konsumentami

Jak wynika z raportu, aby przyciągnąć i zatrzymać konsumentów z Generacji Z i Y, firmy muszą oferować usługi zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Niezależnie od grupy wiekowej, prawie 80 proc. badanych zrobiło zakupy za pośrednictwem smartfona w ciągu ostatnich 6 miesięcy, podczas gdy tylko 63 proc. firm ma usługi zoptymalizowane pod tym kątem. Ta piętnastopunktowa różnica oznacza, że znaczna ilość firm nie wykorzystuje potencjału gwałtownego rozwoju handlu mobilnego.

Już za chwilę zaczyna się najgorętszy sezon zakupowy. To doskonała okazja do tego, aby polscy sprzedawcy rozwinęli swoją działalność na międzynarodowych rynkach i zachęcili globalnych konsumentów do zakupów w rodzimym e-sklepach – podkreśla Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jego zdaniem, w Polsce tylko 12 proc. małych i średnich przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty i usługi online. To poniżej unijnej średniej wynoszącej 17 proc. Tymczasem, jak wynika z danych PayPal, firmy sprzedające za granicę mają znacznie wyższą stopę wzrostu (14,3 proc.) w porównaniu do tych, które działają tylko lokalnie (2 proc.) .

Wielkie zakupy i wielkie obawy

Bezpieczeństwo i zaufanie to główne czynniki, które biorą pod uwagę mobilni konsumenci decydując się na takie zakupy. Globalnie 51 proc. respondentów mniej chętnie robi m-zakupy ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem, ale w niektórych krajach, np. w Japonii, ten wskaźnik jest znacznie niższy (28 proc.). Te najbardziej zaniepokojone bezpieczeństwem zakupów przez telefon to Wielka Brytania (64 proc.), Australia (63 proc.) i USA (58 proc.). Firmy podzielają obawy konsumentów, przy czym 1 na 5 sprzedawców boi się przede wszystkim o bezpieczeństwo danych swoich klientów.

Boom na zakupy społecznościowe

Zainteresowanie zakupami przez platformy społecznościowe jest na podobnym poziomie zarówno wśród konsumentów, jak i sprzedawców. Około 1/3 konsumentów kupuje w ten sposób i 1/3 firm oferuje tego typu usługę. Popularność handlu społecznościowego różni się jednak w zależności od położenia geograficznego. Najwięcej osób kupuje tak w Indiach (57 proc.). Jeśli chodzi o typy platform, gdzie zakupy społecznościowe są najpopularniejsze to są to Facebook, Instagram i WhatsApp (35 proc.).

Ipsos przeprowadził wywiady na zlecenie PayPal z reprezentatywną próbą ok. 2 tys. dorosłych osób (w sumie 22000) w wieku 18-74 lat, którzy mają lub używają smartfona i ok. 300-500 (w sumie 4602) właścicieli firm i osób zarządzających, którzy sprzedają lub przyjmują płatności online od konsumentów (i firm) w każdym z 11 krajów (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Japonia, Australia, Indie, Meksyk i Brazylia). Wywiady zostały przeprowadzone online między 23 lipca a 25 sierpnia 2019 r.

ak, PayPal

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.