Informacje

Pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała zapowiedział, że w ciągu kilku tygodni będzie mógł przedstawić projekt specustawy dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego / autor: fot. Pixabay
Pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała zapowiedział, że w ciągu kilku tygodni będzie mógł przedstawić projekt specustawy dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego / autor: fot. Pixabay

Specustawa CPK to kwestia czasu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano · 31 stycznia 2020, 20:30

  • 1
  • Tagi: CPK gospodarka Marcin Horała Prawo radio specustawa
  • Powiększ tekst

Pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała zapowiedział, że w ciągu kilku tygodni będzie mógł przedstawić projekt specustawy dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowela specustawy powinna być gotowa w 2020 r.; w tym roku powinien ruszyć też wykup gruntów - dodał.

Horała w Radiu Plus był pytany o to, kiedy będzie gotowa nowelizacja specustawy o CPK. „W tym roku, a nawet w pierwszej połowie tego roku” - powiedział.

Myślę, że w ciągu kilku tygodni będę mógł taki projekt przedstawić, czyli on rozpocznie swoją ścieżkę legislacyjną.

W maju 2018 roku Sejm uchwalił specustawę, dzięki której będzie można rozpocząć budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą a Łodzią. Dokument określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej, w tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości czy organów właściwych w tych sprawach.

Chcemy w tym roku rozpocząć proces dobrowolnego wykupu gruntu” - powiedział pełnomocnik ds. CPK. Jak mówił, w „normalnym procesie inwestycyjnym” jest to na dalszym etapie, kiedy już jest dokładna lokalizacja, decyzje.

I wtedy wykup lub - czego byśmy chcieli uniknąć - wywłaszczenie. A tu już chcemy wcześniej zacząć (wykup gruntów) na szeroko pojętym terenie inwestycji, gdzie do końca jeszcze nie wiemy, czy np. w tym miejscu będzie pas startowy, w tym miejscu terminal, a w tym miejscu stacja kolejowa. Ale cały ten teren na pewno się przyda.

Jego zdaniem stwarza to też większe możliwości ludziom, którzy tam mieszkają - „żeby mieli czas spokojnie przygotować się do przeprowadzki”. Zaznaczył, że to wymaga zmian w prawie.

CZYTAJ TEŻ: Kolej radzi sobie coraz lepiej

Pytany o termin otwarcia CPK przyznał, że „optymistyczny i realny termin to jest koniec 2027 r.”.

Będzie to działające i funkcjonujące lotnisko, oczywiście jeszcze nie w pełni funkcjonalności, ale z tym głównym zrębem.

Przekazał, że celem na tę kadencję, czyli do 2023 roku, jest rozpoczęcie budowy portu lotniczego.

I jeszcze kilka elementów tej infrastruktury dojazdowej, którą definiuję jako absolutnie niezbędną na dzień zero (…), jak np. kolej dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź.

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki - między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

PAP/ as/

Komentarze