Informacje

Sklep / autor: Pixabay
Sklep / autor: Pixabay

Polacy ruszyli na zakupy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano · 10 marca 2020, 16:00

  • 0
  • Tagi: biznes chemia epidemia gospodarka handel koronawirus kosmetyki koszyk zakupowy mąka makaron mydło Nielsen papier toaletowy produkty ryż sklepy środki czystości zakupy zarażenia
  • Powiększ tekst

W ostatnim tygodniu lutego wartość koszyka zakupów w Polsce wzrosła o 17 proc. Duże wzrosty zanotowano głównie w sprzedaży środków czystości oraz suchych produktów spożywczych - wynika z analizy Nielsena

Nielsen przeanalizował sprzedaż w tygodniu 9., z której wynikają znaczące wzrosty dla całego koszyka zakupów, w tym w szczególności środków czystości oraz suchych produktów spożywczych. W ostatnim tygodniu lutego odnotowano również aż trzykrotny wzrost wartości sprzedaży online produktów typu +zakupy na zapas+ - napisano w komunikacie Nielsena.

Analizy dotyczyły okresu od 24 lutego do 1 marca.

Jak podał Nielsen, wartość całego koszyka wzrosła we wskazanym okresie o 17 proc., na podobnym poziomie zarówno dla produktów spożywczych jak i kosmetyków oraz chemii.

W tym czasie sprzedano blisko 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk.

W porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej wzrosła sprzedaż środków czystości: mydła o 66 proc. i papieru toaletowego o 24 proc. Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki o 84 proc., ryżu o 95 proc., makaronu o 65 proc.

Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa. Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby”- powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Karolina Zajdel - Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

Wzrost świadomości i większe zapotrzebowanie na środki higieny to z pewnością pozytywny sygnał, jednak na pewno warto zachować spokój. Według badań przeprowadzonych przez Nielsena we Włoszech, gdzie wirus jest szczególnie obecny, Włosi są świadomi powagi sytuacji, jednak tylko 17 proc. z nich jest faktycznie zaniepokojonych ryzykiem zarażenia, a 46 proc. jest przekonanych, że pokonanie go zajmie miesiąc” - dodała.

Pierwszy przypadek zachorowania na koronawirusa w Polsce potwierdzono 3 marca. Jak dotąd potwierdzono łącznie 18 przypadków koronawirusa. Pacjenci hospitalizowani są w szpitalach we Wrocławiu, Raciborzu, Szczecinie, Krakowie, Ostródzie, Warszawie. Według danych Ministerstwa Zdrowia z poniedziałku, hospitalizowanych jest ponad 450 osób, ponad 1 tys. jest objętych kwarantanną, a ponad 7 tys. nadzorem epidemiologicznym.

Czytaj też: Koronawirus groźny dla handlu detalicznego w Polsce

PAP/kp

Komentarze