Informacje

prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej / autor: TVPInfo
prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej / autor: TVPInfo

Pozytywna decyzja środowiskowa ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 września 2020, 22:00

    Aktualizacja: 23 września 2020, 12:25

  • 2
  • Powiększ tekst

Pozytywna decyzja środowiskowa dotycząca budowy nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym została utrzymana w mocy – podała we wtorek w komunikacie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Rozpatrywała ona odwołania samorządu woj. pomorskiego oraz organizacji ekologicznych

Pozytywną decyzję dla przekopu Mierzei Wiślanej wydała 5 grudnia 2018 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie. Zgodziła się na tę inwestycję z lokalizacją w Nowym Świecie, jednak w decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych.

Czytaj też: Thun chce powstrzymać przekop Mierzei Wiślanej. „To zagrożenie”

Decyzję tę zaskarżyły do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska: samorząd woj. pomorskiego oraz organizacje ekologiczne. Po postępowaniu GDOŚ poinformowała we wtorek, że „pozytywna decyzja środowiskowa wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie została utrzymana w mocy”, jednak – jak wskazano – wprowadzono modyfikację brzmienia szeregu warunków realizacji inwestycji minimalizujących jej wpływ na środowisko.

Od prawie roku w miejscu planowanego przekopu trwały początkowo prace przygotowawcze, a obecnie - zaawansowane prace budowlane. Jak informował inwestor, Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu – konsorcjum firm NDI i Besix.

TVPInfo/mt

Czytaj też: Przekop Mierzei: Praca wre!

Czytaj też: Żaryn: przekop Mierzei Wiślanej od początku budzi opór Rosji

Powiązane tematy

Komentarze