Informacje

Żywność  / autor: Pixabay
Żywność / autor: Pixabay

PIE: Ceny żywności mocniej wzrosną w drugiej połowie roku

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 marca 2021, 16:30

  • Powiększ tekst

Ceny detaliczne żywności mocniej wzrosną w II połowie roku; spodziewamy się dynamiki zbliżonej do 3 proc. - mówi PAP Jakub Rybacki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według niego Polsce nie grozi powtórka z początku ubiegłego roku, gdy ceny detaliczne żywności rosły o 7 proc. rdr.

Jak podał w poniedziałek GUS, w lutym 2021 r. ceny skupu podstawowych produktów rolnych, tj.: pszenicy, żyta, żywca wołowego, żywca wieprzowego, drobiu i mleka krowiego - pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku. W stosunku do stycznia ceny wzrosły o 4,7 proc.

Jakub Rybacki z zespołu makroekonomii PIE wskazał, że dane z hurtowych rynków żywności oraz tendencje globalne sugerują, że ceny detaliczne mocniej wzrosną w drugiej połowie roku. „Spodziewamy się, że będzie to dynamika zbliżona do 3 proc., podczas gdy obecnie tempo wzrostu jest bliskie zera” - powiedział.

Według Rybackiego będzie to przede wszystkim efekt wysokiego wzrostu cen produktów zbożowych. „Dane GUS wskazują, że obecnie są one o 25 proc. droższe niż w ubiegłym roku, a notowania na globalnych giełdach surowcowych sugerują, że taki stan utrzyma się w kolejnych miesiącach” - wskazał.

Zdaniem analityka silniej rosnąć będą też ceny nabiału – „ostatnie aukcje na nowozelandzkiej giełdzie GDT przyniosły duży wzrost cen mleka z uwagi na popyt z Azji, a takie sytuacje z pewnym opóźnieniem rzutują na rynki europejskie”.

Rybacki podkreślił, że „Polsce nie grozi jednak powtórka sytuacji z początku ubiegłego roku, gdy ceny detaliczne żywności rosły o 7 proc. rdr.”. Jak ocenił analityk, „sytuacja meteorologiczna sugeruje niski wzrost bądź nawet spadki cen warzyw i owoców”. Zwrócił uwagę, że również ceny mięsa „są obecnie niższe niż rok temu, chociaż najprawdopodobniej powrócą one do lekkiej tendencji wzrostowej w drugiej połowie roku”.

Czytaj też: W pandemii zmienił się profil klienta galerii handlowych

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych