Informacje

Wymiana handlowa  / autor: Pixabay
Wymiana handlowa / autor: Pixabay

Polscy przedsiębiorcy aktywni na rynkach zagranicznych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 kwietnia 2021, 19:20

  • Powiększ tekst

2 mld euro nadwyżki w handlu zagranicznym wynika m.in z większej aktywności eksporterów, wykorzystujących wzrost popytu na towary przemysłowe w krajach Unii Europejskiej - napisał w komentarzu dla PAP analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jakub Rybacki.

Ekspert odniósł się do opublikowanych w czwartek danych GUS, który poinformował, że nadwyżka w obrotach towarowych handlu zagranicznego po lutym 2021 r. wyniosła 2,0 mld euro. „Taki wynik wpisuje się w trend wzrostowy widoczny od początku pandemii” - napisał Rybacki.

Wskazał, że jest to efekt m.in. poprawy aktywności eksporterów, którzy wykorzystują obserwowany od drugiej połowy 2020 roku większy popyt na towary przemysłowe w krajach UE. Najwyższe wyniki notują eksporterzy wysyłający towary do Niemiec i Włoch. Dynamika sięga kolejno 6,9 proc. oraz 6 proc. r/r.

Analityk zwrócił też uwagę na zwiększającą się podczas pandemii aktywność polskich przedsiębiorców na nowych rynkach zagranicznych. Napisał, że tempo wzrostu eksportu do krajów rozwijających się przekracza 10 proc., a udział towarów wysyłanych do tych gospodarek od początku roku wzrósł z 17,8 do 20,2 proc. całości eksportu.

Wskazał, że równolegle zdecydowanie wolniej od eksportu rośnie import. „Z uwagi na niższą mobilność oraz wymuszony większy udział pracy zdalnej, Polska importuje mniej ropy naftowej i pozostałych surowców energetycznych. Przedsiębiorcy ściągają także mniej dóbr kapitałowych w związku ze wstrzymaniem inwestycji na początku pandemii” - napisał. Dodał, że te czynniki najprawdopodobniej będą krótkotrwałe i począwszy od drugiej połowy roku nadwyżka handlowa zacznie topnieć.

Czytaj też: Müller: Tarcze finansowe i antykryzysowe chronią miejsca pracy

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych