Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pexels.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pexels.com

UOKiK: nieprawidłowości w sklepach i hurtowniach z kosmetykami

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 kwietnia 2021, 14:40

  • Powiększ tekst

W 2020 roku Inspekcja Handlowa zweryfikowała ponad 950 partii kosmetyków w 220 sklepach i 22 hurtowniach. Nieprawidłowości wykryto w co piątej placówce handlowej - poinformował w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

Łącznie kontrolą objęto 242 przedsiębiorców, nieprawidłowości stwierdzono u 48 przedsiębiorców, w tym w 42 sklepach detalicznych i sześciu hurtowniach.

Jak poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny, Inspekcja Handlowa sprawdziła między innymi produkty do pielęgnacji ciała, włosów i inne kosmetyki.

Błędnie oznakowany był co dziesiąty kontrolowany produkt. Na przykład na etykiecie nie posiadał wykazu składników lub niewłaściwie o nim informował. Producenci często źle nazwali składniki, to jest niezgodnie z nazwami przyjętymi w międzynarodowym nazewnictwie składników kosmetycznych, które powinny być podawane w porządku malejącym zgodnie z ich zawartością procentową - powiedział Chróstny, cytowany w komunikacie.

Jak ocenił szef UOKiK, zachęty do kupna produktu i próby wyróżnienia go za wszelką cenę nie znają dziś granic. “Zweryfikowano deklaracje marketingowe produktów, czyli czy informacja producenta typu lśniące włosy ma rzeczywiste pokrycie w dokumentacji i odpowiednich badaniach. W sytuacji gdy producent deklaruje, że jego produkt ma właściwości nawilżające czy rozjaśniające musi to mieć potwierdzenie w stosownej dokumentacji” - stwierdził.

Inspekcja Handlowa sprawdziła również, czy w oznakowaniu kosmetyków na polskim rynku występują niedozwolone do stosowania w kosmetykach substancje, takie jak antybiotyki, atropina, benzen czy chlor. W tym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.

Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania łącznie 11 decyzji nakładających kary pieniężne. Ponadto inspektorzy skierowali 82 pisma do dostawców lub producentów kwestionowanych produktów w których wskazali nieprawidłowości - wskazał Chróstny.

Jak podał UOKiK, przekazano również 20 informacji o nieprawidłowościach do właściwych stacji sanitarno-epidemiologicznych.

Czytaj też: Prezes UOKiK: Wyrok TSUE zgodny z oczekiwaniami

PAP/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych