Cieszyński: profil zaufany najpopularniejszy w ZUS
W 2020 r. z usług opartych o profil zaufany Polacy najczęściej wykorzystywali te proponowane przez ZUS; było 23 mln logowań - poinformował w piątek w Sejmie minister w KPRM ds. informatyzacji administracji, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
Cieszyński, odpowiadając na pytanie zadane przez posła Waldemara Andzela (PiS) o to, jakie usługi oparte o profil zaufany są najczęściej wykorzystywane przez Polaków, powiedział, że „w ub. roku wprowadzono wiele rozwiązań, które jeszcze bardziej go upowszechniły i ułatwiły jego zakładanie”.
Według ministra to odpowiedź na wyzwania stojące przed państwem w roku covidowym, kiedy było trzeba zdalnie załatwiać rzeczy realizowane wcześniej stacjonarnie.
Minister poinformował, że ub. rok był „bardzo dobrym rokiem, jeśli chodzi o wzrost zainteresowania profilem zaufanym”.
Mamy już ponad 10 mln profili zaufanych - powiedział Cieszyński. Kiedy w 2015 r. PiS obejmowało władzę, było ich około pół miliona i korzystali z nich przede wszystkim pracownicy administracji - dodał.
Jak wyjaśnił minister, w popularyzacji pomógł m.in. „szereg działań minister (cyfryzacji - PAP) Anny Streżyńskiej, która wprowadziła do tego systemu (profilu zaufanego - PAP) podmioty bankowe i ministra (cyfryzacji - PAP) Marka Zagórskiego, który ma bardzo duże zasługi na polu upowszechniania obsługi profilu i zakładania tych kont”.
Cieszyński powiedział, że w 2020 r. Polacy najczęściej z usług opartych o profil zaufany wykorzystywali te proponowane przez ZUS. „Było to 23 mln logowań” - poinformował. Jego zdaniem „to pokłosie tego, że w trakcie pandemii ZUS obsługiwał wiele usług dla obywateli i przedsiębiorców, i logowanie tam było za pośrednictwem profilu zaufanego”.
Według Cieszyńskiego popularna była również usługa Internetowego Konta Pacjenta, na które w 2020 r. było 19,5 mln logowań. Z informacji przekazanych przez Cieszyńskiego wynika, że tych kont jest już ponad 10 mln. Zdaniem ministra „to pokazuje, że to takie rozwiązanie, w które warto było zainwestować czas i środki”.
Cieszyński podał też, iż na trzecim miejscu pod względem liczby logowań były usługi Krajowej Informacji Skarbowej, złożono 9 mln zeznań podatkowych.
Praca.gov.pl - to łącznie ponad 6 mln logowań. BDO - ponad 5 mln logowań. CEIDG - 3,4 mln logowań, gdzie przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy związane z prowadzeniem firmy - wyliczał minister. Jak wskazał, podobną liczbę logowań odnotował portal do monitorowania projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Cieszyński podkreślił, że „tam wszystkie sprawy można załatwiać przez profil zaufany”.
5 mln logowań odnotowały zebrane usługi z ePUAP i GOV.pl, tam były pisma ogólne, ale i 700 tys. wniosków o dowód osobisty, oraz pół miliona informacji o nabyciu i zbyciu pojazdu - powiedział minister.
Cieszyński podał też, że około miliona logowań odnotował portal biznes.gov.pl, a 700 tys. ubezpieczeniowy fundusz gwarancyjny.
Jak podkreślił można skorzystać z więcej niż jednego konta korzystając z jednego adresu email, zalecił jednak ze względów bezpieczeństwa, aby każdy korzystał ze swojego indywidualnego numeru i konta email.
PAP/RO