Informacje

Tunel wlotowy Południowej Obwodnicy Warszawy - wlot w stronę Ursynowa / autor: materiały prasowe GDDKiA Warszawa, fot. Krzysztof Nalewajko,Twitter: @GDDKiA_Warszawa
Tunel wlotowy Południowej Obwodnicy Warszawy - wlot w stronę Ursynowa / autor: materiały prasowe GDDKiA Warszawa, fot. Krzysztof Nalewajko,Twitter: @GDDKiA_Warszawa

AKTUALIZACJA

Już na pewno: tunel POW w stolicy otwarty w poniedziałek!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 grudnia 2021, 13:26

    Aktualizacja: 19 grudnia 2021, 21:36

  • Powiększ tekst

Premier Mateusz Morawiecki w poniedziałek o godz. 11.30 weźmie udział w uroczystości otwarcia ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy - przekazał rzecznik rządu Piotr Müller. Pozwolenie na użytkowanie dla ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy wydał już Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Wraz z nową trasą do ruchu ma zostać oddany najdłuższy tunel w Polsce liczący 2335 metrów.

Pozwolenie na użytkowanie dla ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy wydał już Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Według wcześniejszych informacji przekazanych przez jego rzeczniczkę Ewę Filipowicz nastąpi to do poniedziałkowego poranka. Liczący ponad 4,6 km odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Warszawa Wilanów ma być otwarty jeszcze tego samego dnia.

»» O dopłatach do e-aut czytaj tutaj:

Od dziś e-auto z dopłatą w leasingu

Do dyspozycji kierowców na ursynowskim odcinku POW udostępniony będzie najdłuższy tunel w Polsce liczący 2335 metrów. Obie nawy tunelu mają po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny (rezerwa na czwarty pas ruchu).

W ścianach zewnętrznych obu naw tunelu, co ok. 125 metrów, ulokowano po 19 nisz alarmowych. Z kolei w ścianach wewnętrznych jest po dziewięć nisz, każda co 250 metrów, a w nich przejścia ewakuacyjne do sąsiedniej nawy. W każdej z nisz znajduje się telefon alarmowy, gaśnica i koc przeciwpożarowy, a w przejściach ewakuacyjnych - po obu stronach - są również hydranty. Dodatkowe wnęki alarmowe znajdują się także przed wlotem i za wyjazdem z tunelu. Dodatkowo w nich zamontowane są hydranty.

Do dyspozycji kierowców na ursynowskim odcinku POW udostępniony będzie najdłuższy tunel w Polsce liczący 2335 metrów / autor: materiały prasowe GDDKiA Warszawa, fot. Krzysztof Nalewajko,Twitter: @GDDKiA_Warszawa
Do dyspozycji kierowców na ursynowskim odcinku POW udostępniony będzie najdłuższy tunel w Polsce liczący 2335 metrów / autor: materiały prasowe GDDKiA Warszawa, fot. Krzysztof Nalewajko,Twitter: @GDDKiA_Warszawa

Nad bezpieczeństwem w tunelu non stop będą monitorować 134 kamery. 22 to kamery szybkoobrotowe zamontowane na wlotach i wylotach z tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych. Pozostałe to kamery stałopozycyjne, z czego 104 zamontowano wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu, a 8 na wlotach i wylotach. „Te ostatnie będą pozyskiwały obraz dla systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zintegrowanego z pętlami indukcyjnymi wewnątrz tunelu, wykorzystywanego przy określaniu poziomów swobody ruchu czy zbierania danych statystycznych czasów przejazdu” - podkreśliła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W każdej nawie zamontowano 19 czujników pożaru, a pod stropem tunelu - na całej jego długości - ułożono trzy nitki liniowych czujników temperatury. W stacjach transformatorowych, wentylatorni oraz pomieszczenia technicznych również zamontowane są czujki temperatury” - podała GDDKiA.

W tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy będzie prowadzony odcinkowy pomiar prędkości. „Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem 12 kamer, wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach” - poinformowała PAP rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

System odcinkowego pomiaru prędkości wyliczy średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. W tunelu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń” - przekazała rzeczniczka GITD.

W środę w tunelu ursynowskiego odcinka POW odbyły się ćwiczenia służb ratowniczych, w których wzięli przedstawiciele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie, Komendy Stołecznej Policji, Pogotowia Ratunkowego oraz GDDKiA. Ćwiczeniom przyglądali się wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł oraz dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA Jarosław Wąsowski.

»» O inwestycjach w infrastrukturę transportową czytaj tutaj:

Horała: Preferowana lokalizacja Portu Solidarność obejmuje ok. 41 km kw.

Ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Bartłomiej Figaj, Sonia Otfinowska (PAP), sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych